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Australia: Final a lo grande para Neuville-Gilsoul & Hyundai

Con todo lo principal decidido, solo el honor de ganar la última carrera de 2017 y ver quién ocuparía finalmente la segunda posición de pilotos de esta temporada ofrecía incógnitas. Australia siempre es un rally difícil y hacerlo bien allí, en la última cita del año, es un buen síntoma de que se está en forma… y con la nueva temporada muy cerca. En poco más de dos meses el WRC de 2018 arrancará con todo el interés e intención por ser como mínimo igual de impredecible que el que termina.

Thierry Neuville y Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupé WRC) han ganado con todo merecimiento esta última cita del año. En realidad, los belgas han puesto en evidencia que sin los estúpidos incidentes de las dos primeras carreras de esta misma temporada hubieran luchado hasta el final por un título que han vuelto a ganar con regularidad y veteranía Sébastien Ogier-Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC), quienes en Australia han finalizado en el 4º puesto. Tras Neuville-Gilsoul han terminado Ott Tänak-Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC), en la que ha sido su despedida de M-Sport, y Hayden Paddon-Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupé WRC), tras la salida de pista en el último tramo de Jari-Matti Latvala-Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC).

 

El viernes para Mikkelsen

La primera jornada australiana finalizaba con Andreas Mikkelsen (Hyundai) en primera posición tras ganar 5 de las 6 especiales y finalizar la jornada con 20,1 segundos sobre Neuville. Mikkelsen ganó consecutivamente los cuatro primeros tramos, siendo Thierry Neuville (Hyundai) el que se imponía en el quinto para dejar que de nuevo Mikkelsen ganara en la siguiente especial. Parecía que el noruego no tendría rival tras dominar completamente esta jornada inicial, si bien es cierto que su posición de salida le era favorable, encontrándose una trazada más limpia y rápida. En cuanto a su compañero Neuville, que buscaba asegurarse el subcampeonato, arrebató el segundo puesto a Kris Meeke (Citroën) en la especial final.

 

Meeke también se benefició de una posición de salida favorable, pero el de Citroën tuvo una salida de pista que le hizo perder algo de tiempo. Jari-Matti Latvala (Toyota) era cuarto ese primer día seguido de Craig Breen (Citroën), con problemas de neumáticos, y de Ott Tänak (Ford), quien tras perder el difusor tenía que lidiar contra un manejo complicado. Quien más quien menos tuvo problemas con los bajos y los difusores de sus vehículos, consecuencia del estado de algunos sectores de las pistas, como por ejemplo Hayden Paddon (Hyundai), séptimo al final de la 1ª jornada aventajando a Sébastien Ogier (Ford), que soportó las peores condiciones de la pista además de un problema electrónico que le obligó a cambiar de forma manual su Fiesta.

 

Sábado con cambio de líder

La jornada más dura y larga del Rally Australia fue la segunda, con la disputa de los 49 km de Nambucca y otras siete especiales. El líder de la carrera sucumbió muy pronto. Tras dominar el viernes, Mikkelsen impactó duramente contra un talud de modo que las esperanzas del noruego de repetir la victoria de hace un año se esfumaron cuando las dos ruedas izquierdas quedaron destrozadas, obligándole a abandonar.


Vista esta situación, Neuville aprovechó con mano maestra su oportunidad llegando al final de la jornada sabatina en primer lugar, con algo más de 20 segundos sobre Jari-Matti Latvala, lo que le hacía ocupar provisionalmente la segunda posición del campeonato, su gran objetivo en Australia. El belga, no obstante, tuvo su parte de emoción tras irse recto en una frenada y salirse de pista. Latvala vio en este incidente su oportunidad, pero Neuville logró otros dos scratch para demostrar al finlandés que estaba dispuesto a defender con todas sus posibilidades el primer lugar.

 

Quien arruinó definitivamente sus posibilidades de terminar bien fue Kris Meeke, al tocar un puente y romper la suspensión trasera derecha de su Citroën C3. Eso propició que Ott Tänak, único rival de Neuville para el segundo lugar del campeonato, ascendiera al tercer lugar, una veintena de segundos por detrás de Latvala. Craig Breen acabó cuarto seguido de Hayden Paddon. El Campeón del Mundo, Sébastien Ogier, seguía figurando muy abajo, sexto, tras alguna emoción aunque sin problemas por mantenerse en carrera.

 

Domingo sin Latvala
La jornada final del domingo contaba con cinco especiales y 64,64 km contra el crono en la misma área que el día precedente. El primer scratch dominical era para Elfyn Evans (Ford), mientras que Hayden Paddon (Hyundai), que anhelaba el podio, pugnaba por el mismo tras un scratch en la segunda larga especial de 32 km. En la tercera, que era el primer paso por el tramo que sería luego power stage, era Neuville el que se mostraba el más veloz. En el paso definitivo por el mismo, Ogier y Tänak lograban un significativo doblete demostrando su fortaleza ante un año próximo que será lo siguiente a hacer. Desafortunadamente, Latvala arruinaba su segundo puesto al salirse de pista, lo que permitía que todos ascendieran un puesto, entre ellos Paddon, que terminaba 3º.

 

Triunfo en WRC2 para el prometedor Kalle Rovanperä-Jonne Halttunen (Ford Fiesta R5), además en el 12º lugar de la general. Aunque la categoría RC2 la ganaron Richie Dalton-John Allen (Skoda Fabia R5), el único coche que puntuaba para WRC2 era el del finlandés, logrando de esta manera un triunfo que le reivindica.

El Campeonato del Mundo FIA de Rallies ha finalizado tras 13 pruebas en las que ha presidido la competitividad y una constante incertidumbre, todo ello en el año de estreno de la nueva reglamentación WRC. Todas las marcas en liza han logrado más de una victoria: 5 de M-Sport/Ford (2 de Ogier, 2 de Tänak, 1 de Evans), 4 de Hyundai (todas de Neuville), 2 de Toyota (1 de Latvala y Lappi) y 2 de Citroën (Meeke). 2018, con más experiencia por parte de todas las estructuras, apunta a que puede ser distinto. Monte-Carlo, del 25 al 28 de enero, nos sacará a todos de dudas.


Clasificación final del Kennards Hire Rally Australia 2017
1-Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupé WRC), 3h.35’44”8

2-Ott Tänak-Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC), a 22”5
3-Hayden Paddon-Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupé WRC), a 59”1

4-Sébastien Ogier-Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC), a 2’27”7

5-Elfyn Evans-Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC), 3’05”6

6-Esapekka Lappi-Janne Ferm (Toyota Yaris WRC), a 3’49”5

7-Kris Meeke-Paul Nagle (Citroën C3 WRC), a 22’58”4

8-Richie Dalton-John Allen (Skoda Fabia R5), 24’39”6

9-Nathan Quinn-Ben Searcy (Mitsubishi Lancer Evo IX), a 25’03”4
10-Dean Herridge-Samuel Hill (Subaru Impreza WRX STi), a 29’52”3

12-Kalle Rovanperä-Jonne Halttunen (Ford Fiesta R5, 1º WRC2), a 33’16”3

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Austràlia: Final en gran format per Neuville-Gilsoul & Hyundai

Amb tot el que era prioritari ja decidit, només l'honor de guanyar l'última cursa de 2017 i veure qui ocuparia finalment la segona posició de pilots d'aquesta temporada oferia incògnites. Austràlia sempre és un ral·li difícil i fer-ho bé aquí, en l'última cita de l'any, és un bon símptoma que s'està en forma… i amb la nova temporada molt a prop. En poc més de dos mesos el WRC de 2018 arrencarà amb tot l'interès i intenció de ser com a mínim igual d'impredictible que l’any que acaba.

Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupé WRC) han guanyat amb tot mereixement aquesta última cita de l'any. En realitat, els belgues han posat en evidència que sense els estúpids incidents de les dues primeres curses haguessin lluitat fins al final per un títol que han tornat a guanyar amb regularitat i experiència Sébastien Ogier-Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC), que a Austràlia han finalitzat en el 4t lloc. Després de Neuville-Gilsoul han acabat Ott Tänak-Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC), en el que ha estat el seu comiat d’M-Sport, i Hayden Paddon-Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupé WRC), tota vegada que Jari-Matti Latvala-Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC), un dels equips protagonistes de la temporada, s’han sortit de la pista en el darrer tram.

El divendres per Mikkelsen
La primera jornada australiana finalitzava amb Andreas Mikkelsen (Hyundai) en primera posició després de guanyar 5 de les 6 especials i finalitzar la jornada amb 20,1 segons sobre Neuville. Mikkelsen va guanyar consecutivament els quatre primers trams, sent Thierry Neuville (Hyundai) el que s'imposava en el cinquè per deixar que de nou Mikkelsen guanyés en la següent especial. Semblava que el noruec no tindria rival després de dominar completament aquesta jornada inicial, si bé és cert que la seva posició de sortida li era favorable, trobant-se una traçada més neta i ràpida. Quant al seu company Neuville, que buscava assegurar-se el subcampionat, va arrabassar el segon lloc a Kris Meeke (Citroën) en l'especial final.

Meeke també es va beneficiar d'una posició de sortida favorable, però el de Citroën va tenir una sortida de pista que li va fer perdre una mica de temps. Jari-Matti Latvala (Toyota) era quart aquest primer dia seguit de Craig Breen (Citroën), amb problemes de pneumàtics, i de Ott Tänak (Ford), qui després de perdre el difusor tenia de bregar contra un comportament complicat. Qui més qui menys va tenir problemes amb els baixos i els difusors dels seus vehicles, conseqüència de l'estat d'alguns sectors de les pistes, com per exemple Hayden Paddon (Hyundai), setè al final de la 1a jornada avantatjant a Sébastien Ogier (Ford), que va suportar les pitjors condicions de la pista a més d'un problema electrònic que el va obligar a canviar de forma manual el seu Fiesta.

Dissabte amb canvi de líder
La jornada més dura i llarga del Ral·li Austràlia va ser la segona, amb la disputa dels 49 km de Nambucca i altres set especials. El líder de la cursa va sucumbir molt ràpid. Després de dominar el divendres, Mikkelsen va impactar durament contra un talús de manera que les esperances del noruec de repetir la victòria de fa un any es van esfumar quan les dues rodes de l’esquerra van quedar destrossades, obligant-lo a abandonar.

Vista aquesta situació, Neuville va aprofitar amb mà de mestra la seva oportunitat arribant al final de la jornada sabatina en primer lloc, amb una mica més de 20 segons sobre Jari-Matti Latvala, la qual cosa li feia ocupar provisionalment la segona posició del campionat, el seu gran objectiu a Austràlia. El belga, no obstant això, va tenir la seva part d'emoció després d'anar-se’n recte en una frenada i sortir-se de pista. Latvala va veure en aquest incident la seva oportunitat, però Neuville va aconseguir altres dos escratxos per demostrar al finlandès que estava disposat a defensar amb totes les seves possibilitats el primer lloc.

Qui va arruïnar definitivament les seves possibilitats d'acabar bé va ser Kris Meeke, en tocar un pont i trencar la suspensió posterior dreta del seu Citroën C3. Això va propiciar que Ott Tänak, únic rival de Neuville per al segon lloc del campionat, ascendís al tercer lloc, una vintena de segons per darrere de Latvala. Craig Breen va acabar quart seguit d'Hayden Paddon. El Campió del Món, Sébastien Ogier, seguia figurant molt avall, sisè, després d'alguna emoció encara que sense problemes per mantenir-se en competició.

Diumenge sense Latvala
La jornada final del diumenge comptava amb cinc especials i 64,64 km contra el crono a la mateixa àrea que el dia precedent. El primer escratx dominical era per a Elfyn Evans (Ford), mentre que Hayden Paddon (Hyundai), que anhelava el podi, pugnava pel mateix després d'un escratx en la segona llarga especial de 32 km. En la tercera, que era el primer pas pel tram que seria després power stage, era Neuville el que es mostrava el més veloç. En el pas definitiu pel mateix, Ogier i Tänak aconseguien un significatiu doblet demostrant la seva fortalesa davant un proper any que serà el següent a fer. Desafortunadament, Latvala arruïnava el seu segon lloc en sortir-se de pista, la qual cosa permetia que tots ascendissin un lloc, entre ells Paddon, que acabava 3r.

Triomf en WRC2 per al prometedor Kalle Rovanperä-Jonne Halttunen (Ford Fiesta R5), a més en el 12è lloc de la general. Encara que la categoria RC2 la van guanyar Richie Dalton-John Allen (Skoda Fabia R5), l'únic cotxe que puntuava per a WRC2 era el del finlandès, aconseguint d'aquesta manera un triomf que el reivindica.

El Campionat del Món FIA de Ral·lis ha finalitzat després de 13 proves en les quals ha presidit la competitivitat i una constant incertesa, tot això l'any d'estrena de la nova reglamentació WRC. Totes les marques en lliça han aconseguit més d'una victòria: 5 M-Sport/Ford (2 d’Ogier, 2 de Tänak, 1 d'Evans), 4 de Hyundai (totes de Neuville), 2 de Toyota (1 de Latvala i 1 de Lappi) i 2 de Citroën (totes de Meeke). 2018, amb més experiència per part de totes les estructures, apunta al fet que pot ser diferent. Monte-Carlo, del 25 al 28 de gener, ens traurà a tots de dubtes.

Classificació final del Kennards Hire Ral·li Austràlia 2017
1-Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupé WRC), 3h.35’44”8

2-Ott Tänak-Martin Järveoja (Ford Fiesta WRC), a 22”5
3-Hayden Paddon-Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupé WRC), a 59”1

4-Sébastien Ogier-Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC), a 2’27”7

5-Elfyn Evans-Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC), 3’05”6

6-Esapekka Lappi-Janne Ferm (Toyota Yaris WRC), a 3’49”5

7-Kris Meeke-Paul Nagle (Citroën C3 WRC), a 22’58”4

8-Richie Dalton-John Allen (Skoda Fabia R5), 24’39”6

9-Nathan Quinn-Ben Searcy (Mitsubishi Lancer Evo IX), a 25’03”4
10-Dean Herridge-Samuel Hill (Subaru Impreza WRX STi), a 29’52”3

12-Kalle Rovanperä-Jonne Halttunen (Ford Fiesta R5, 1r WRC2), a 33’16”3