Con bang-bang montaña arriba 



Por Josep Autet. 

Nuestra participación –de Jordi Ventura y un servidor– en el fin de semana de carreras de Alp fue intensa y considero que con un muy buen trabajo global, por mucho que ni el resultado deportivo ni las conclusiones sean del todo positivas. No haber corrido hace una semana el Ral·li Osona, independientemente de que fuera un rally excesivo en todos los sentidos, se comprende perfectamente tras el Rallysprint de la Cerdanya. Hay que trabajar aún más en el coche y no será por los esfuerzos de Albert Sport ni del propio Jordi Ventura, y mucho menos por la importante inversión empleada por este último en rehacer todo el coche de un modo concienzudo y con mucha atención al detalle. Aún en fase de puesta a punto, nuestro Ford Sierra RS Cosworth en versión grupo A funciona con una exigencia de rendimiento tal que hace que se rompan pequeños y sencillos componentes que finalmente echan al traste el enorme esfuerzo empleado.

No toca extenderse demasiado en los contratiempos vividos, sólo mencionar que el motivo de nuestra retirada del Rallysprint de la Cerdanya, cuando íbamos sextos a 14” del Hyundai i20 R5 presente, se debió a que nuestro mecánico Albert Ros descubrió en la asistencia de mitad de rally que el soporte del alternador estaba roto y con la parte final del tornillo incrustada dentro de la propia rosca, lo que obligó a tener que sacar el alternador y eliminar el trozo de metal con taladro para atornillarlo después con una tuerca externa. Mucho trabajo para los 30’ de tiempo que nos quedaban de asistencia.

El problema principal, claro está, es la rotura de pequeñas cosas que te eliminan sin remedio, pero tampoco hay que olvidar que yendo rápidos en pleno tramo (aunque en nuestro caso de Alp no fuimos una subida entera a fondo del todo) los tiempos que se obtienen nunca pueden compararse a los que logran los coches modernos. Yendo cien por cien a tope a veces se puede llegar a rivalizar con ellos, cuando todo funciona de cara, pero no en una cuesta tan veloz como la de Alp.

En todo caso, el desafío conductivo que presenta la máquina actualmente, con un bang-bang (sistema que acorta el tiempo de respuesta del turbo y otorga un plus de potencia) de funcionamiento brutal y la entrada violenta de un autoblocante que inestabiliza más el conjunto, deriva en una lucha constante del piloto con el volante y el cambio para lograr mantener el coche en la trazada... e intentar marcar tiempos. Si todo eso era lo que pasaba en la ancha, llana y adherente carretera de Alp a Masella, no quiero ni imaginar como se debe comportar el conjunto intentando ir a tope en carreteras estrechas y resbaladizas... Claro que nuestro objetivo en Alp era probar y probar y siendo objetivos la lucha con otros coches no era lo más importante.

Con Jordi hemos estado hablando mucho de todo esto. El domingo hicimos de coche 0 en la subida de montaña, no sufrimos ningún problema técnico y en las seis subidas que realizamos antes de todo el personal que participaba probamos neumáticos, dureza de amortiguadores, subimos con y sin bang-bang, en fin, probamos un poco todo, sin ningún tipo de presión competitiva. Cierto que la altura sobre el nivel del mar nos hizo pensar que el turbo no soplaba como era del todo esperado, aunque el coche funcionó de maravilla y el piloto también, como siempre. Los mejores tiempos siempre eran con bang-bang y el mejor registro obtenido fue muy similar al más rápido logrado en el rallysprint, de modo que uno se puede aplicar un poco más... pero esto es lo que hay.

Obviamente este panorama está explicado desde la óptica más exigente posible, con ganas de atacar a tope, aunque intentando no olvidar que estábamos en Alp para probar. Sin tanta ambición de figurar arriba en una clasificación con máquinas modernas, el asunto es absolutamente más fácil y asequible. Un coche de casi 35 años, aún siendo completamente nuevo en casi todo, nunca será un vehículo que pueda enfrentarse a los coches de última generación. Este es el mundo de los clásicos. Y eso es lo que hay que meditar ahora, dónde y cómo competir.

Gracias a todos, feliz verano amigos.

Josep Autet
© JAS Info Service
12 de julio de 2021

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Amb bang-bang muntanya amunt

Per Josep Autet.

La nostra participació –de Jordi Ventura i un servidor– en el cap de setmana de competició d'Alp va ser intensa i considero que amb una molt bona feina global, per molt que ni el resultat esportiu ni les conclusions siguin del tot positives. No haver corregut fa una setmana el Ral·li Osona, independentment que fos un ral·li excessiu en tots els sentits, es comprèn perfectament després del Rallysprint de la Cerdanya. S'ha de treballar encara més en el cotxe i no serà pels esforços d'Albert Sport ni del mateix Jordi Ventura, i molt menys per la important inversió emprada per aquest últim a refer tot el cotxe d'una manera conscienciosa i amb molta atenció pel detall, sinó perquè el nostre Ford Sierra RS Cosworth en versió grup A funciona amb una exigència de rendiment tal que fa que es trenquin petits i senzills components que finalment espatllen l'enorme esforç emprat.

No toca estendre's massa en els contratemps viscuts, només esmentar que el motiu de la nostra retirada del Rallysprint de la Cerdanya, quan anàvem sisens a 14” del Hyundai i20 R5 present, es va deure al fet que el nostre mecànic Albert Ros va descobrir en l'assistència de meitat de ral·li que el suport de l'alternador estava trencat i amb la part final del caragol incrustada dins de la pròpia rosca, la qual cosa va obligar a haver de treure l'alternador i eliminar el tros de metall amb trepant per a caragolar-lo després amb una rosca externa. Molta feina per als 30’ de temps que ens quedaven d'assistència.

El problema principal, és clar, és el trencament de petites coses que t'eliminen sense remei, però cal no oblidar que anant ràpids en ple tram (encara que en el nostre cas d'Alp no vam anar gairebé mai a fons del tot) els temps que s'obtenen mai poden comparar-se als que aconsegueixen els cotxes moderns. Anant al cent per cent de vegades es pot arribar a rivalitzar amb ells, quan tot funciona de cara, però no en una pujada tan veloç com la d'Alp.

En tot cas, el desafiament conductiu que presenta la màquina actualment, amb un bang-bang (sistema que escurça el temps de resposta del turbo i atorga un plus de potència) de funcionament brutal i l'entrada violenta d'un autoblocant que inestabilitza més el conjunt, deriva en una lluita constant del pilot amb el volant i el canvi per a aconseguir mantenir el cotxe en la traçada... i intentar marcar bons temps. Si tot això era el que passava en l'ampla, plana i adherent carretera d'Alp a Masella, no vull ni imaginar com s'ha de comportar el conjunt intentant anar ràpid en carreteres estretes i relliscoses... Clar que el nostre objectiu a Alp era provar i provar i sent objectius la lluita amb els altres cotxes no era el més important.

Amb en Jordi hem estat parlant molt de tot això. El diumenge vam fer de cotxe 0 en la pujada de muntanya, no vam patir cap problema tècnic i en les sis pujades que vam realitzar davant de tot el personal de la cursa vam provar pneumàtics, duresa d'amortidors, vàrem pujar amb i sense bang-bang, en fi, es va provar una mica tot, sense cap mena de pressió competitiva. Cert que l'altura sobre el nivell de la mar ens va fer pensar que el turbo no bufava com era del tot esperat, encara que el cotxe va funcionar de meravella i el pilot també, com sempre. Els millors temps sempre eren amb bang-bang i el millor registre obtingut va ser molt similar al més ràpid reeixit en el rallysprint, de manera que un es pot esforçar una mica més... però això és el que hi ha.

Òbviament aquest panorama està explicat des de l'òptica més exigent possible, amb ganes d'atacar de gom a gom. Sense tanta ambició de figurar a dalt en una classificació amb màquines modernes, l'assumpte és absolutament més fàcil i assequible. Un cotxe de gairebé 35 anys, encara sent completament nou en gairebé tot, mai serà un vehicle que pugui enfrontar-se als cotxes d'última generació. Aquest és el món dels clàssics. I això és el que cal meditar ara, on i com competir.

Gràcies a tots, feliç estiu amics.

Josep Autet
© JAS Info Service
12 de juliol de 2021

Raimon d'Abadal, 29 • 08500 Vic | 938 852 256 | jas@jas.es