Els dies 14 i 15 de novembre, la Comissió Esportiva de l'Automòbil Club d'Andorra organitzarà la que serà 54a edició del Rally Andorra Històric, la prova automobilística nacional andorrana nascuda en 1970 i que, després d'una trajectòria de dècades, camina amb pas ferm en l'actual calendari de ral·lis del sud d'Europa.
La cursa ja té gairebé definits tots els seus detalls. Les verificacions tècniques estan convocades per a la tarda del divendres, 14 de novembre, en l'aparcament Prada Casadet i la cerimònia de sortida tindrà lloc a les 19 hores d'aquell mateix dia al Pont de la Rotonda d'Andorra la Vella. El 54è Rally Andorra Històric es correrà el dissabte 15 de novembre entre les 9.30 i les 18.40 hores, amb una mitja part que es farà entre les 13.49 i les 15.24 hores. Totes les sortides i arribades del ral·li es faran en l'aparcament Prada Casadet. L'itinerari constarà de 8 trams cronometrats (4 d'ells diferents), amb un total de 70,54 km de velocitat/regularitat. El ral·li està reservat a 70 equips.
Joel Capdevila, responsable tècnic de la Comissió Esportiva de l'Automòbil Club d'Andorra, explica detalls del ral·li i de la pròpia temporada 2025, que ACA Club està a punt d'acabar.
· Després de la novetat que ha significat el Campionat d'Andorra de Muntanya, ara s'acosta el Rally Andorra Històric. Joel, cal posar ara tots els esforços del club en aquesta prova, veritat?
• “Sí, es clar, encara que un ral·li comença a preparar-se a principi de temporada, quan elaborem el calendari amb totes les proves que tenim intenció de fer. Enguany varem voler apostar por fer un campionat de muntanya com feia molts anys no es veia a Andorra, i tancar l'activitat esportiva amb el ral·li. Diguem que el ral·li és el punt culminant de la nostra temporada. Estem convençuts que el calendari de 2025 ha estat una bona decisió, perquè a més hem mogut el ral·li cap a una època on pot guanyar una nova personalitat i, també, amb menys possibilitats de coincidir amb proves catalanes, que era el que fins ara passava”.
· Quina és la principal novetat a nivell reglamentari del ral·li de 2025?
• “El fet d'afegir una categoria, Velocitat Open, per a vehicles fabricats a partir de 2001, que permetrà que gent que tingui cotxes que no són admesos en els ral·lis d'històrics, ja que són massa moderns, a Andorra tinguin l'oportunitat de córrer en una categoria únicament pensada per a ells, amb classificacions i premis específics. Penso que en això som pioners encara que en el fons és una sortida lògica: aquest tipus de cotxes han de poder córrer i l'aficionat també ho agraeix”.
· Després d'una temporada important i amb èxit en el terreny de la muntanya, li toca ara aportar novetats esportives al ral·li?
• “Quan el 31 d'octubre fem públic l'itinerari es podrà veure que mantenim l'estructura de trams dels últims anys, excepte petits canvis. Hem cregut que enguany havíem de dedicar molts esforços al nou campionat d'Andorra de muntanya. Els canvis que afecten el Rally Andorra Històric tenim previst fer-los de cara al proper any, 2026”.
· Un ral·li no és una cursa de muntanya, els esforços organitzatius han de ser més importants, és així?
• “Com a organització serem unes 75 persones les que tirarem endavant el ral·li del 14 i 15 de novembre, distribuïdes entre comissaris i serveis de tota mena, que en són molts. Un ral·li com el nostre, amb quatre trams, es com fer quatre curses de muntanya el mateix dia i en això tenim la sort d'haver sabut formar un cos de comissaris important, que ens permet afrontar el ral·li con la prova culminant que demostra que la Comissió Esportiva de l’ACA pot organitzar qualsevol tipus de cursa automobilística”.
· Joel, per acabar, fer el ral·li al novembre vol dir que les condiciones climàtiques seran diferents que les de setembre... “sí, això és ben cert, ho seran, però no d'un caire hivernal pur. A meitat de novembre fa fred, però no creiem que ni la neu ni el gel facin acte de presència, per tant no estem parlant de l'antic Winter, sinó més aviat d'una cursa que serà diferent per a pilots i equips. També aconseguirem no interferir amb el turisme que vol gaudir de la muntanya, que pel setembre sol ser molt abundant a Andorra”.
Els vehicles admesos en la categoria de Velocitat són els històrics de competició dividits en 10 classes i distribuïts segons la seva cilindrada i data de fabricació. En aquesta modalitat, i com a novetat, també es convoca la categoria Velocitat Open, amb una classificació específica fora de la general escratx, que es reserva per a cotxes més moderns, homologats per a ral·lis i construïts a partir de 2001. Quant als cotxes de Regularitat i Regularitat Sport hauran de ser històrics de sèrie o de competició, construïts i homologats fins al 31 de desembre de 2000.
------------------------------------------------
Joel Capdevila: “el Rally Andorra Històric será el punto culminante de una temporada muy completa”
Los días 14 y 15 de noviembre, la Comisión Deportiva del Automòbil Club d’Andorra organizará la que será 54ª edición del Rally Andorra Històric, la prueba automovilística nacional andorrana nacida en 1970 y que, después de una trayectoria de décadas, camina con paso firme en el actual calendario de rallys del sur de Europa.
La carrera ya tiene casi definidos todos sus detalles. Las verificaciones técnicas están convocadas para la tarde del viernes, 14 de noviembre, en el aparcamiento Prada Casadet y la ceremonia de salida tendrá lugar a las 19 horas de aquel mismo día en el Pont de la Rotonda de Andorra la Vella. El 54º Rally Andorra Històric se correrá el sábado 15 de noviembre entre las 9:30 y las 18:40 horas, con una media parte que se hará entre las 13:49 y las 15:24 horas. Todas las salidas y llegadas del rally se harán en el aparcamiento Prada Casadet. El itinerario constará de 8 tramos cronometrados (4 de ellos diferentes), con un total de 70,54 km de velocidad/regularidad. El rally está reservado a 70 equipos.
Joel Capdevila, responsable técnico de la Comisión Deportiva del Automòbil Club d’Andorra, explica detalles del rally y de la propia temporada 2025, que ACA Club está a punto de acabar.
· Después de la novedad que ha significado el Campeonato de Andorra de Montaña, ahora se acerca el Rally Andorra Històric. Joel, hay que poner ahora todos los esfuerzos del club en esta prueba, ¿verdad?
• “Sí, claro, aunque un rally empieza a prepararse a principio de temporada, cuando elaboramos el calendario con todas las pruebas que tenemos intención de hacer. Este año quisimos apostar por hacer un campeonato de montaña como hacía muchos años no se veía en Andorra, y cerrar la actividad deportiva con el rally. Digamos que el rally es el punto culminante de nuestra temporada. Estamos convencidos de que el calendario de 2025 ha sido una buena decisión porque además hemos movido el rally hacia una época donde puede ganar una nueva personalidad y, también, con menos posibilidades de coincidir con pruebas catalanas, que era lo que hasta ahora pasaba”.
· ¿Cuál es la principal novedad a nivel reglamentario del rally de 2025?
• “El hecho de añadir una categoría, Velocidad Open, para vehículos fabricados a partir de 2001, que permitirá que gente que tenga coches que no son admitidos en los rallys de históricos, puesto que son demasiado modernos, en Andorra tenga la oportunidad de correr en una categoría únicamente pensada para ellos, con clasificaciones y premios específicos. Pienso que en esto somos pioneros aunque en el fondo es una salida lógica: este tipo de coches tienen que poder correr y el aficionado también lo agradece”.
· Después de una temporada importante y con éxito en el terreno de la montaña, ¿le toca ahora aportar novedades deportivas al rally?
• “Cuando el 31 de octubre hagamos público el itinerario se podrá ver que mantenemos la estructura de tramos de los últimos años, salvo pequeños cambios. Hemos creído que este año teníamos que dedicar muchos esfuerzos al nuevo campeonato de Andorra de montaña. Los cambios que afectan al Rally Andorra Històric tenemos previsto hacerlos de cara al año próximo, 2026”.
· Un rally no es una carrera de montaña, los esfuerzos organizativos deben ser más importantes, ¿es así?
• “Como organización seremos unas 75 personas las que sacaremos adelante el rally del 14 y 15 de noviembre, distribuidas entre comisarios y servicios de todo tipo, que son muchos. Un rally como el nuestro, con cuatro tramos, es como hacer cuatro carreras de montaña el mismo día y en esto tenemos la suerte de haber sabido formar un cuerpo de comisarios importante, que nos permite organizar el rally demostrando que la Comisión Deportiva del ACA puede montar cualquier tipo de carrera automovilística”.
· Joel, para acabar, hacer el rally en noviembre quiere decir que las condiciones climáticas serán diferentes que las de septiembre... “sí, eso está claro, lo serán, pero no de un cariz invernal puro. A mitad de noviembre hace frío, pero no creemos que ni la nieve ni el hielo hagan acto de presencia, por lo tanto no estamos hablando del antiguo Winter, sino más bien de una carrera que será diferente para pilotos y equipos. También conseguiremos no interferir con el turismo que disfruta de la montaña, que en septiembre suele ser muy abundante en Andorra”.
Los vehículos admitidos en la categoría de Velocidad son los históricos de competición divididos en 10 clases y distribuidos según su cilindrada y fecha de fabricación. En esta modalidad, y como novedad, también se convoca la categoría Velocidad Open, con una clasificación específica fuera de la general scratch, que se reserva para coches más modernos, homologados para rallys y construidos a partir de 2001. En cuanto a los coches de Regularidad y Regularidad Sport tendrán que ser históricos de serie o de competición, construidos y homologados hasta el 31 de diciembre de 2000.
Raimon d'Abadal, 29 • 08500 Vic | 938 852 256 | jas@jas.es