(La fotografia de capçalera ha estat creada amb la IA de ChatGPT) 

Pilots-Copilots o Copilots-Pilots (1 de 2) (En CAT+ESP) 



Per Maurici Palouzié.

Dins l’automobilisme esportiu, hi ha un tipus d’esportista invisible, que no consta en cap lloc fàcilment consultable, gairebé anònim, que té una característica diferencial: ha experimentat el copilotatge i també el pilotatge, coneix les dues bandes, ha viscut les dues experiències, amb els seus plaers i les seves dificultats. Són els pilots-copilots i els copilots-pilots. I ho dic així perquè, tot i que tots dos els podem incloure dins d’aquest grup d’esportistes “duals”, els dos casos són diferents, marcats pel seu origen, marcats per si la seva primera experiència va ser com a pilot o com a copilot.

A priori, hom diria que les característiques de l'un i l’altre haurien de ser diferents per dur a terme les seves tasques eficaçment. Del copilot sempre es diu que ha de ser organitzat, metòdic, fred en moments clau, fins i tot discret, com si hagués d’estar a l’ombra del pilot, que tingui bona orientació i, sobretot, que no es maregi. I al pilot se li demana que sigui valent, ràpid, amb bons reflexes, amb bona tècnica de pilotatge, capacitat de conèixer el cotxe i saber posar-lo a punt. Resumint, molt a l’engròs i en general, el copilot ha de ser cerebral i el pilot emocional.

Llavors, si les dues especialitats requereixen capacitats i habilitats tan diferents, els esportistes que són capaços de dur a terme ambdues activitats amb prou eficàcia són… com són? Més complets, esportivament parlant? Més forts, mentalment parlant? Més preparats, físicament parlant? Jo no m'atreveixo a posar cap adjectiu, poseu-lo vosaltres mateixos, seria inapropiat per part meva, perquè considero que en formo part d’aquest col·lectiu. He fet seixanta-cinc ral·lis de copilot i vint curses de pilot.

Abans deia que l’origen, la primera cursa podia marcar el camí, quins motius pot tenir algú que ja ha començat de pilot, perquè és la seva passió i s’ho pot permetre, a provar les sensacions del seient del costat?, mal anomenat seient de la por. O, què pot empènyer a qui ha començat de copilot a posar-se al volant? Potser era el seu objectiu de bon principi, o la curiositat de provar noves experiències l’han empès a fer-ho. En qualsevol cas, tot i que els dos inicis el portin a ser un esportista dual, les raons són diferents. Espero trobar les respostes un cop analitzats tots els resultats de les enquestes.

En aquesta primera part del treball, m’agradaria nomenar alguns esportistes d’arreu, que tenen aquesta característica de “duals”, coneguts per tots, i que no han participat en l’enquesta, alguns per motius obvis, malauradament. Per ordre alfabètic:

Àlex Brustenga (e.p.d.). Conegut, sobre tot, per ser durant més de 30 ral·lis el copilot de Salvador Servià, també va ser pilot de Seat Sport pilotant un dels famosos Ibiza Bimotor en el campionat RACE de ral·lis de terra, a més d’un parell de ral·lis d’asfalt.

Daniel Elena. Copilot francès conegut, sobre tot, per ser durant una bona colla d’anys el copilot de Sébastien Loeb amb uns quants Campionats del Món de Ral·lis guanyats, també es va sentir atret pel pilotatge, participant en una desena de ral·lis regionals, i més tard fent tasques de cotxe zero.

Guillermo Barreras. Aquest és, possiblement, el cas de l’esportista dual espanyol més destacat. Va compaginar al mateix temps les dues especialitats, disputant més de 90 ral·lis com a pilot i més de 50 com a copilot entre els anys 1977 i 1996. L’any 1985 va guanyar el Campionat d’Espanya de Ral·lis de Terra com a pilot, i va acompanyar a ‘Genito’ Ortiz al llarg de diversos Campionats d’Espanya de Ral·lis.

Jean-Claude Lefèbvre. Pilot francès participant en més de 40 ral·lis entre els anys 1966 i 1982, també va participar com a copilot de diversos pilots francesos a la dècada dels '70, entre d’altres de Jean-Pierre Nicolàs.

Jean Todt. Aquest enorme personatge de l’automobilisme esportiu, només com a copilot, té un palmarès immens. També cal afegir, si voleu com a anècdota, que el seu debut en competició va ser com a pilot en el Rallye International de la Côte Fleurie, amb un NSU 1000 TT acompanyat de Jean-Paul Behra l’any 1969.

Pilar Mas (e.p.d.). Copilot d'en Pep Bassas (e.p.d.) en molts ral·lis a la dècada dels 80 principalment, l’any 1987 va pilotar un Ibiza 1.5 GLX en un Catalunya i un Antibes.

Ricardo “Rizos” Muñoz. Entre els pilots d’àmbit estatal, també podem destacar a aquest conegut pilot, periodista i també copilot de pilots com Bernard Tramont, Alberto Ruiz-Giménez, José Manuel Lencina o Eladio Doncel, entre d’altres. Va disputar més de 130 ral·lis com a pilot entre els anys 1969 i 1971, i prop de 30 com a copilot entre els anys 1966 i 1971.

Vicenç Nubiola (e.p.d.). El Vicenç va participar en circuits, pujades, ral·lis… vaig ser copilot seu. I també va fer uns 16 ral·lis copilotant a pilots com Mauro Biamonti, Javier Coll o Joan Arnella, entre d’altres.

Són només uns quants exemples, segur que n’hi ha molts més. En la segona part, analitzaré i comentaré les respostes a l’enquesta.

© Maurici Palouzié Garcés
4 de novembre de 2025
JAS Info Service
(Font: eWrc)

----------------------- Versión en castellano -------------------------

(La fotografía de cabecera ha sido creada con la IA de ChatGPT)

Pilotos-Copilotos o Copilotos-Pilotos (1 de 2). 

Por Maurici Palouzié.

En el automovilismo deportivo, hay un tipo de deportista invisible, que no consta en ningún lugar fácilmente consultable, casi anónimo, que tiene una característica diferencial: ha experimentado el copilotaje y también el pilotaje, conoce ambas facetas, ha vivido las dos experiencias, con sus placeres y sus dificultades. Son los pilotos-copilotos y los copilotos-pilotos. Y lo digo así porque, a pesar de que a ambos los podemos incluir dentro de este grupo de deportistas “duales”, los dos casos son diferentes, marcados por su origen, marcados por si su primera experiencia fue como piloto o como copiloto.

A priori, se diría que las características de uno y otro tendrían que ser diferentes para llevar a cabo sus tareas eficazmente. Del copiloto siempre se dice que tiene que ser organizado, metódico, frío en momentos clave, incluso discreto, como si tuviera que estar a la sombra del piloto, que tenga buena orientación y, sobre todo, que no se maree. Y al piloto se le pide que sea valiente, rápido, con buenos reflejos, con buena técnica de pilotaje, capacidad de conocer el coche y saber ponerlo a punto. Resumiendo, muy al por mayor y en general, el copiloto tiene que ser cerebral y el piloto emocional.

Entonces, si las dos especialidades requieren capacidades y habilidades tan diferentes, los deportistas que son capaces de llevar a cabo ambas actividades con suficiente eficacia son… ¿como son? ¿Más completos, deportivamente hablando? ¿Más fuertes, mentalmente hablando? ¿Más preparados, físicamente hablando? Yo no me atrevo a poner ningún adjetivo, ponedlo vosotros mismos, sería inapropiado por mi parte, porque considero que formo parte de este colectivo. He hecho sesenta y cinco rallys de copiloto y veinte carreras de piloto.

Antes decía que el origen, la primera carrera podía marcar el camino, ¿qué motivos puede tener alguien que ya ha empezado de piloto, porque es su pasión y se lo puede permitir, a probar las sensaciones del asiento de al lado? …mal llamado asiento del miedo. O, ¿qué puede empujar a quién ha empezado de copiloto a ponerse al volante? Quizás era su objetivo de buen principio, o la curiosidad de probar nuevas experiencias lo han empujado a hacerlo. En cualquier caso, a pesar de que los dos inicios lo lleven a ser un deportista dual, las razones son diferentes. Espero encontrar las respuestas una vez analizados todos los resultados de las encuestas.

En esta primera parte del trabajo, me gustaría nombrar algunos deportistas de todas partes, que tienen esta característica de “duales”, conocidos por todos, y que no han participado en la encuesta, algunos por motivos obvios, desgraciadamente. Por orden alfabético:

Àlex Brustenga (e.p.d.). Conocido, sobre todo, por ser durante más de 30 rallys el copiloto de Salvador Servià, también fue piloto de Seat Sport pilotando uno de los famosos Ibiza Bimotor en el campeonato RACE de rallys de tierra, además de un par de rallys de asfalto.

Daniel Elena. Copiloto francés conocido, sobre todo, por ser durante un montón de años el copiloto de Sébastien Loeb, con unos cuántos Campeonatos del Mundo de Rallys ganados, también se sintió atraído por el pilotaje, participando en una decena de rallys regionales y más tarde haciendo tareas de coche cero.

Guillermo Barreras. Este es, posiblemente, el caso del deportista dual español más destacado. Compaginó al mismo tiempo las dos especialidades, disputando más de 90 rallys como piloto y más de 50 como copiloto entre los años 1977 y 1996. En 1985 ganó el Campeonato de España de Rallys de Tierra como piloto, y acompañó a ‘Genito’ Ortiz a lo largo de varios Campeonatos de España de Rallys.

Jean-Claude Lefèbvre. Piloto francés participante en más de 40 rallys entre los años 1966 y 1982, también participó como copiloto de varios pilotos franceses en la década de los 70, entre otros de Jean-Pierre Nicolàs.

Jean Todt. Este enorme personaje del automovilismo deportivo, solo como copiloto, tiene un palmarés inmenso. También hay que añadir, si queréis como anécdota, que su debut en competición fue como piloto en el Rallye International de la Côte Fleurie, con un NSU 1000 TT acompañado de Jean-Paul Behra en 1969.

Pilar Mas (e.p.d.). Copiloto de Pep Bassas (e.p.d.) en muchos rallys en la década de los 80 principalmente, en 1987 pilotó un Ibiza 1.5 GLX en un Catalunya y un Antibes.

Ricardo “Rizos” Muñoz. Entre los pilotos de ámbito estatal, también podemos destacar a este conocido piloto, periodista y también copiloto de gente notable como Bernard Tramont, Alberto Ruiz-Giménez, José Manuel Lencina o Eladio Doncel, entre otros. Disputó más de 130 rallys como piloto entre los años 1969 y 1971, y cerca de 30 como copiloto entre los años 1966 y 1971.

Vicenç Nubiola (e.p.d.). Vicenç participó en circuitos, subidas, rallys… fui copiloto suyo. Y también hizo unos 16 rallys copilotando a pilotos como Mauro Biamonti, Javier Coll o Joan Arnella, entre otros.

Son solo unos cuántos ejemplos, seguro que hay muchos más. En la segunda parte, analizaré y comentaré las respuestas a la encuesta.

© Maurici Palouzié Garcés
4 de noviembre de 2025
JAS Info Service
(Font eWrc)

Raimon d'Abadal, 29 • 08500 Vic | 938 852 256 | jas@jas.es