Tot i que
va ser el 1994 quan es va organitzar la primera cursa de resistència
motociclista al Circuit de Catalunya (una cursa de 4 hores guanyada per
la Honda CBR 600 de Marc Grau i Pere Riba), les primeres 24 hores del
Circuit van tenir lloc el 1995.
Filles de les mítiques 24 hores motociclistes internacionals de
Montjuïc nom que van rebre les tres primeres edicions celebrades
al traçat de Montmeló, les autèntiques 24 hores
gaudeixen dun palmarès amb noms importants i equips de gran
nivell, tot i que no hem doblidar que lesperit de les actuals
24 hores és potenciar els pilots i equips amateurs, que cada any
arriben en gran nombre a aquesta cursa tan singular com entranyable.
Aquest és el palmarès absolut de la cursa:
1995
1r Joaquim Escoda/Marc Grau/Xavi Riba (Honda CBR 600/SSP) 993 voltes
2n Fernando Cristóbal/Javier Marsellá/David Vázquez
(Yamaha YZF 750/SBK) a 6 vtes.
3r Benjamín Grau/Joan Garriga/Jorge Cabestany (Ducati 916/SBK)
a 10 vtes.
* Diluvi dinscripcions en aquesta primera edició (9 anys
després de les últimes 24 hores de Montjuïc), tot i
que només els 60 millors dels entrenaments van poder accedir a
la cursa.
1996
1r Pere Riba/Albert Pla/José M. Martín-Vázquez
(Honda CBR 600/SSP) 1.014 voltes
2n Lucas Oliver/Daniel Oliver/Juan Bultó (Honda CBR 600/SSP) a
11 vtes.
3r Luis Miguel Reyes/Álex Sirera/Ricard Jové (Honda CBR
600/SSP) a 22 vtes.
* De nou més de 80 inscrits, 60 dells en cursa, i domini
de les Honda CBR 600.
1997
1r Carlos Cardús/Ricard Jové/Rubén Xaus (Honda
CBR 600/SSP) 1.038 voltes
2n Alex Sirera/Marc Grau/Xavi Riba (Honda CBR 600/SSP) a 5 vtes.
3r Armando Barbé/L. Mikel Coretti/Xavier Ponce (Honda RC45/SBK)
a 16 vtes.
* Última edició amb la denominació Montjuïc
i 39 motocicletes a la meta, amb una Honda de nou guanyadora.
1998
1r Eduard Ullastres/Marcelino Manzano/Eustaquio Gavira (Yamaha YZF
750/SBK) 1.034 vts.
2n Luis DAntín/Albert Pla/Manuel Luque (Yamaha R1 1000/SBK)
a 29 vtes.
3r Alex Sirera/Xavi Riba/Oriol Fernández (Honda CBR 600/SBK) a
29 vtes.
* El RACC pren el comandament de la cursa. Yamaha i el Team Folch Endurance
inauguren el palmarès. 55 motos a la sortida i 42 a la meta.
1999
1r Javier Rodríguez/Eustaquio Gavira/Alex Hervás (Yamaha
YZF 750/SBK) 1.055 voltes
2n Luis Carlos Maurel/Manuel Luque/Joaquim Escoda (Yamaha YZF R1 1000/SBK)
a 5 vtes.
3r Josep Sardà/David Micó/Roger Sala (Suzuki GSX R 750/SBK)
a 18 vtes.
* Nou equips acaben amb més de 1.000 voltes. De nou guanyen Yamaha
i lequip Folch, amb 42 motocicletes a la meta.
2000
1r Fco. Riquelme/José M. Martín-Vázquez/Javi
Rodríguez (Suzuki GSX-R 750/SBK) 1.076 vtes
2n Alex Hervás/Eduard Ullastres/Thierry Paillot (Yamaha YZF R-1/SBK)
a 4 vtes.
3r Guim Roda/Gianluca Villa/Salvador Cabana (Ducati 996/SBK) a 6 vtes.
* Després duna forta disputa amb Yamaha durant tota la cursa,
Suzuki guanya les 24 hores. Per segona vegada al Circuit una Ducati puja
al podi
en resistència.
2001
1r Eduard Ullastres/Alex Hervás/Bernard Cazade (Yamaha YZF
R7/SBK) 705 voltes
2n Daniel Ribalta/Diego Lozano/Israel Sánchez (Suzuki GSX R1000/SBK)
a 13 vtes.
3r Salvador Cabana/Idalio Gavira/Juan Antonio Alonso (Yamaha YZF R1/SBK)
a 14 vtes.
* Les 24 hores de Barcelona utilitzen a partir daquesta edició
el traçat Gran Premi, per la qual cosa el nombre final de voltes
baixa lògica i ostensiblement. De nou, Folch Endurance al capdavant.
2002
1r Álex Hervás/David Tomás/Guim Roda (Yamaha
YZF R1 998/SBK) 708 voltes
2n Jerónimo Vidal/Daniel Ribalta/Daniel Oliver (Suzuki GSX R1000/SBK)
a 1 vta.
3r Salvador Cabana/Carmelo Morales/Diego Lozano (Yamaha YZF R1 998/SBK)
a 11 vtes.
* Quart triomf de Folch Endurance i 44 motos a larribada de les
60 sortides.
Els grans noms de Les 24 Hores del Circuit de Catalunya
Molts pilots podrien considerar-se que són o han estat protagonistes
daquestes vuit edicions de Les 24 hores motociclistes del Circuit
de Catalunya, i no precisament per haver accedit al podi en alguna de
les seves edicions. Les 24 hores és una cursa que posa per sobre
de tot a les persones on el component mecànic és lògicament
importantíssim, i el component humà es el que han
demportar-se els honors. La vivència humana que hi ha darrera
de tot pilot pot arribar a ser més destacable que qualsevol èxit
esportiu. De totes maneres, és lògic que els noms que consten
al palmarès per pujar al podi siguin els que aporten certa notorietat
pública i els que hi han pujat en més duna edició,
encara més. Partint dels homes que han aconseguit com a mínim
una victòria a Les 24 hores, aquests són els més
destacats:
Núm podis/Victòries/Segons/Tercers
Álex Hervás 4 podis/3 (1999, 2001 i 2002)/1 (2000)/0
Eduard Ullastres 3 podis/2 (1998, 2001)/1 (2000)/ 0
Javier Rodríguez 2 podis/2 (1999, 2000)/0/0
Eustaquio Gavira 2 podis/2 (1998, 1999)/0/0
José M. Martín-Vázquez 2 podis/2 (1996, 2000)/0/0
Xavi Riba 3 podis/1 (1995)/1 (1997)/1 (1998)
Albert Pla 2 podis/1 (1996)/1 (1998)/0
Joaquim Escoda 2 podis/1 (1995)/1 (1999)/0
Marc Grau 2 podis/1 (1995)/1 (1997)/0
Ricard Jové 2 podis/1 (1997)/0/1 (1996)
Guim Roda 2 podis/1 (2002)/0/1 (2000)
Pere Riba 1 podi/1 (1996)/0/0
Carlos Cardús 1 podi/1 (1997)/0/0
Rubén Xaus 1 podi/1 (1997)/0/0
Marcelino Manzano 1 podi/1 (1998)/0/0
Francisco J. Riquelme 1 podi/1 (2000)/0/0
Bernard Cazade 1 podi/1 (2001)/0/0
David Tomàs 1 podi/1 (2002)/0/0
Entre els pilots que no han aconseguit cap victòria a Les 24 hores
motociclistes del Circuit de Catalunya, però sí que han
obtingut algun podi en les seves vuit edicions, figuren noms realment
emblemàtics de la resistència del nostre país. Existeix
el prototipus de pilot millor dotat per a la resistència? Una pregunta
difícil de contestar quan a Espanya mai hi ha hagut un veritable
campionat de resistència però, en tot cas, els noms que
hi apareixen és per alguna cosa i algun dells ha registrat,
a més, la seva empremta a les 24 hores de Montjuïc (principalment
Benjamín Grau, però també Luis Miguel Reyes, Joan
Garriga, Carlos Cardús i altres) deixant ben clar que això
de córrer 24 hores seguides no els anava gens malament
Aquests
són els pilots que també han aconseguit pujar al podi de
la recta del circuit després de 24 hores:
Núm podis Victòries Segons Tercers
Álex Sirera 3 podis/1 (1997)/2 (1996, 1998)
Salvador Cabana 3 podis/0/3 (00, 01, 02)
Daniel Oliver 2 podis/2 (96, 02)/0
Daniel Ribalta 2 podis/2 (01, 02)/0
Manuel Luque 2 podis/2 (98, 99)/0
Diego Lozano 2 podis/1 (2001)/1 (2002)
Fernando Cristóbal 1 podi/1 (1995)/0
Javier Marsellá 1 podi/1 (1995)/0
David Vázquez 1 podi/1 (1995)/0
Lucas Oliver 1 podi/1 (1996)/0
Juan Canito Bultó 1 podi/1 (1996)/0
Luis dAntín 1 podi/1 (1998)/0
Luis Carlos Maurel 1 podi/1 (1999)/0
Thierry Paillot 1 podi/1 (2000)/0
Israel Sánchez 1 podi/1 (2001)/0
Jerónimo Vidal 1 podi/1 (2002)/0
Benjamín Grau 1 podi/0/1 (1995)
Joan Garriga 1 podi/0/1 (1995)
Jorge Cabestany 1 podi/0/1 (1995)
Luis Miguel Reyes 1 podi/0/1 (1996)
Armando Barbé 1 podi/0/1 (1997)
L. Mikel Coretti 1 podi/0/1 (1997)
Xavier Ponce 1 podi/0/1 (1997)
Oriol Fernández 1 podi/0/1 (1998)
Josep Sardà 1 podi/0/1 (1999)
David Micó 1 podi/0/1 (1999)
Roger Sala 1 podi/0/1 (1999)
Gianluca Villa 1 podi/0/1 (2000)
Idalio Gavira 1 podi/0/1 (2001)
Juan Antonio Alonso 1 podi/0/1 (2001)
Carmelo Morales 1 podi/0/1 (2002)
Les marques de motocicletes al podi de les 24 hores del Circuit
Tot i que les marques no participen oficialment a Les 24 hores motociclistes
del Circuit de Catalunya, és evident que els participants i equips
amateurs utilitzen motocicletes de les firmes més habituals a lesport
de la moto. A les 24 hores, Yamaha és la marca amb més victòries,
cosa que ha aconseguit gràcies a lesforç dun
dels millors equips de la actual resistència espanyola, Folch Endurance,
artífax de totes elles. Honda compta amb tres victòries
solitàries en les tres primeres edicions, mentre que Suzuki ostenta
una sola victòria fruit de lextraordinària actuació
del 2000. Aquests són els resultats fins al moment:
Núm podis/Victòries/Segons/Tercers
Yamaha 10 podis/4 (98, 99, 01, 02)/4 (95, 98, 99, 00)/2 (01, 02)
Honda 8 podis/3 (95, 96, 97)/2 (96, 97)/3 (96, 97, 98)
Suzuki 4 podis/1 (00)/2 (01, 02)/1 (99)
Ducati 2 podis/0/0/2 (95, 00)
|