PALMARÈS DE LES 24 HORES DEL CIRCUIT DE CATALUNYA

 

Tot i que va ser el 1994 quan es va organitzar la primera cursa de resistència motociclista al Circuit de Catalunya (una cursa de 4 hores guanyada per la Honda CBR 600 de Marc Grau i Pere Riba), les primeres 24 hores del Circuit van tenir lloc el 1995.
Filles de les mítiques 24 hores motociclistes internacionals de Montjuïc –nom que van rebre les tres primeres edicions celebrades al traçat de Montmeló–, les autèntiques 24 hores gaudeixen d’un palmarès amb noms importants i equips de gran nivell, tot i que no hem d’oblidar que l’esperit de les actuals 24 hores és potenciar els pilots i equips amateurs, que cada any arriben en gran nombre a aquesta cursa tan singular com entranyable.

Aquest és el palmarès absolut de la cursa:

1995
1r Joaquim Escoda/Marc Grau/Xavi Riba (Honda CBR 600/SSP) 993 voltes
2n Fernando Cristóbal/Javier Marsellá/David Vázquez (Yamaha YZF 750/SBK) a 6 vtes.
3r Benjamín Grau/Joan Garriga/Jorge Cabestany (Ducati 916/SBK) a 10 vtes.
* Diluvi d’inscripcions en aquesta primera edició (9 anys després de les últimes 24 hores de Montjuïc), tot i que només els 60 millors dels entrenaments van poder accedir a la cursa.

1996
1r Pere Riba/Albert Pla/José M. Martín-Vázquez (Honda CBR 600/SSP) 1.014 voltes
2n Lucas Oliver/Daniel Oliver/Juan Bultó (Honda CBR 600/SSP) a 11 vtes.
3r Luis Miguel Reyes/Álex Sirera/Ricard Jové (Honda CBR 600/SSP) a 22 vtes.
* De nou més de 80 inscrits, 60 d’ells en cursa, i domini de les Honda CBR 600.

1997
1r Carlos Cardús/Ricard Jové/Rubén Xaus (Honda CBR 600/SSP) 1.038 voltes
2n Alex Sirera/Marc Grau/Xavi Riba (Honda CBR 600/SSP) a 5 vtes.
3r Armando Barbé/L. Mikel Coretti/Xavier Ponce (Honda RC45/SBK) a 16 vtes.
* Última edició amb la denominació Montjuïc i 39 motocicletes a la meta, amb una Honda de nou guanyadora.

1998
1r Eduard Ullastres/Marcelino Manzano/Eustaquio Gavira (Yamaha YZF 750/SBK) 1.034 vts.
2n Luis D’Antín/Albert Pla/Manuel Luque (Yamaha R1 1000/SBK) a 29 vtes.
3r Alex Sirera/Xavi Riba/Oriol Fernández (Honda CBR 600/SBK) a 29 vtes.
* El RACC pren el comandament de la cursa. Yamaha i el Team Folch Endurance inauguren el palmarès. 55 motos a la sortida i 42 a la meta.

1999
1r Javier Rodríguez/Eustaquio Gavira/Alex Hervás (Yamaha YZF 750/SBK) 1.055 voltes
2n Luis Carlos Maurel/Manuel Luque/Joaquim Escoda (Yamaha YZF R1 1000/SBK) a 5 vtes.
3r Josep Sardà/David Micó/Roger Sala (Suzuki GSX R 750/SBK) a 18 vtes.
* Nou equips acaben amb més de 1.000 voltes. De nou guanyen Yamaha i l’equip Folch, amb 42 motocicletes a la meta.

2000
1r Fco. Riquelme/José M. Martín-Vázquez/Javi Rodríguez (Suzuki GSX-R 750/SBK) 1.076 vtes
2n Alex Hervás/Eduard Ullastres/Thierry Paillot (Yamaha YZF R-1/SBK) a 4 vtes.
3r Guim Roda/Gianluca Villa/Salvador Cabana (Ducati 996/SBK) a 6 vtes.
* Després d’una forta disputa amb Yamaha durant tota la cursa, Suzuki guanya les 24 hores. Per segona vegada al Circuit una Ducati puja al podi… en resistència.

2001
1r Eduard Ullastres/Alex Hervás/Bernard Cazade (Yamaha YZF R7/SBK) 705 voltes
2n Daniel Ribalta/Diego Lozano/Israel Sánchez (Suzuki GSX R1000/SBK) a 13 vtes.
3r Salvador Cabana/Idalio Gavira/Juan Antonio Alonso (Yamaha YZF R1/SBK) a 14 vtes.
* Les 24 hores de Barcelona utilitzen a partir d’aquesta edició el traçat Gran Premi, per la qual cosa el nombre final de voltes baixa lògica i ostensiblement. De nou, Folch Endurance al capdavant.

2002
1r Álex Hervás/David Tomás/Guim Roda (Yamaha YZF R1 998/SBK) 708 voltes
2n Jerónimo Vidal/Daniel Ribalta/Daniel Oliver (Suzuki GSX R1000/SBK) a 1 vta.
3r Salvador Cabana/Carmelo Morales/Diego Lozano (Yamaha YZF R1 998/SBK) a 11 vtes.
* Quart triomf de Folch Endurance i 44 motos a l’arribada de les 60 sortides.

Els grans noms de Les 24 Hores del Circuit de Catalunya

Molts pilots podrien considerar-se que són o han estat protagonistes d’aquestes vuit edicions de Les 24 hores motociclistes del Circuit de Catalunya, i no precisament per haver accedit al podi en alguna de les seves edicions. Les 24 hores és una cursa que posa per sobre de tot a les persones –on el component mecànic és lògicament importantíssim–, i el component humà es el que han d’emportar-se els honors. La vivència humana que hi ha darrera de tot pilot pot arribar a ser més destacable que qualsevol èxit esportiu. De totes maneres, és lògic que els noms que consten al palmarès per pujar al podi siguin els que aporten certa notorietat pública i els que hi han pujat en més d’una edició, encara més. Partint dels homes que han aconseguit com a mínim una victòria a Les 24 hores, aquests són els més destacats:

Núm podis/Victòries/Segons/Tercers


Álex Hervás 4 podis/3 (1999, 2001 i 2002)/1 (2000)/0
Eduard Ullastres 3 podis/2 (1998, 2001)/1 (2000)/ 0
Javier Rodríguez 2 podis/2 (1999, 2000)/0/0
Eustaquio Gavira 2 podis/2 (1998, 1999)/0/0
José M. Martín-Vázquez 2 podis/2 (1996, 2000)/0/0
Xavi Riba 3 podis/1 (1995)/1 (1997)/1 (1998)
Albert Pla 2 podis/1 (1996)/1 (1998)/0
Joaquim Escoda 2 podis/1 (1995)/1 (1999)/0
Marc Grau 2 podis/1 (1995)/1 (1997)/0
Ricard Jové 2 podis/1 (1997)/0/1 (1996)
Guim Roda 2 podis/1 (2002)/0/1 (2000)
Pere Riba 1 podi/1 (1996)/0/0
Carlos Cardús 1 podi/1 (1997)/0/0
Rubén Xaus 1 podi/1 (1997)/0/0
Marcelino Manzano 1 podi/1 (1998)/0/0
Francisco J. Riquelme 1 podi/1 (2000)/0/0
Bernard Cazade 1 podi/1 (2001)/0/0
David Tomàs 1 podi/1 (2002)/0/0

Entre els pilots que no han aconseguit cap victòria a Les 24 hores motociclistes del Circuit de Catalunya, però sí que han obtingut algun podi en les seves vuit edicions, figuren noms realment emblemàtics de la resistència del nostre país. Existeix el prototipus de pilot millor dotat per a la resistència? Una pregunta difícil de contestar quan a Espanya mai hi ha hagut un veritable campionat de resistència però, en tot cas, els noms que hi apareixen és per alguna cosa i algun d’ells ha registrat, a més, la seva empremta a les 24 hores de Montjuïc (principalment Benjamín Grau, però també Luis Miguel Reyes, Joan Garriga, Carlos Cardús i altres) deixant ben clar que això de córrer 24 hores seguides no els anava gens malament… Aquests són els pilots que també han aconseguit pujar al podi de la recta del circuit després de 24 hores:

Núm podis Victòries Segons Tercers


Álex Sirera 3 podis/1 (1997)/2 (1996, 1998)
Salvador Cabana 3 podis/0/3 (00, 01, 02)
Daniel Oliver 2 podis/2 (96, 02)/0
Daniel Ribalta 2 podis/2 (01, 02)/0
Manuel Luque 2 podis/2 (98, 99)/0
Diego Lozano 2 podis/1 (2001)/1 (2002)
Fernando Cristóbal 1 podi/1 (1995)/0
Javier Marsellá 1 podi/1 (1995)/0
David Vázquez 1 podi/1 (1995)/0
Lucas Oliver 1 podi/1 (1996)/0
Juan “Canito” Bultó 1 podi/1 (1996)/0
Luis d’Antín 1 podi/1 (1998)/0
Luis Carlos Maurel 1 podi/1 (1999)/0

Thierry Paillot 1 podi/1 (2000)/0
Israel Sánchez 1 podi/1 (2001)/0
Jerónimo Vidal 1 podi/1 (2002)/0
Benjamín Grau 1 podi/0/1 (1995)
Joan Garriga 1 podi/0/1 (1995)
Jorge Cabestany 1 podi/0/1 (1995)
Luis Miguel Reyes 1 podi/0/1 (1996)
Armando Barbé 1 podi/0/1 (1997)
L. Mikel Coretti 1 podi/0/1 (1997)
Xavier Ponce 1 podi/0/1 (1997)
Oriol Fernández 1 podi/0/1 (1998)
Josep Sardà 1 podi/0/1 (1999)
David Micó 1 podi/0/1 (1999)
Roger Sala 1 podi/0/1 (1999)
Gianluca Villa 1 podi/0/1 (2000)
Idalio Gavira 1 podi/0/1 (2001)
Juan Antonio Alonso 1 podi/0/1 (2001)
Carmelo Morales 1 podi/0/1 (2002)

Les marques de motocicletes al podi de les 24 hores del Circuit

Tot i que les marques no participen oficialment a Les 24 hores motociclistes del Circuit de Catalunya, és evident que els participants i equips amateurs utilitzen motocicletes de les firmes més habituals a l’esport de la moto. A les 24 hores, Yamaha és la marca amb més victòries, cosa que ha aconseguit gràcies a l’esforç d’un dels millors equips de la actual resistència espanyola, Folch Endurance, artífax de totes elles. Honda compta amb tres victòries solitàries en les tres primeres edicions, mentre que Suzuki ostenta una sola victòria fruit de l’extraordinària actuació del 2000. Aquests són els resultats fins al moment:

Núm podis/Victòries/Segons/Tercers

Yamaha 10 podis/4 (98, 99, 01, 02)/4 (95, 98, 99, 00)/2 (01, 02)
Honda 8 podis/3 (95, 96, 97)/2 (96, 97)/3 (96, 97, 98)
Suzuki 4 podis/1 (00)/2 (01, 02)/1 (99)
Ducati 2 podis/0/0/2 (95, 00)