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  PROMOTOR LES COMES  

Cuarta campaña consecutiva en el Dakar para el equipo PROmotor-Les Comes

 

Como cada año, la llegada del frío se convierte para los aficionados al deporte de motor en el indicador del inicio de la cuenta atrás para la cita más apasionante del mundo y también la más esperada: el Dakar. Una vez más, Pep Vila ha hecho acopio de toda su energía e ilusión para, de la mano del equipo PROmotor-Les Comes y con un camión Mercedes-Benz 1844 asistido por la veterana organización Epsilon-Team, participar por cuarta vez consecutiva en la categoría T4 de lo que será la 29ª edición del Dakar, o lo que es lo mismo, el Rally Lisboa-Dakar 2007. En esta nueva hazaña, al piloto de Manresa le acompañará su habitual copiloto de aventura, Moisés Torrallardona, y Ioannes Osorio, el nuevo fichaje de la formación.

 

Pep Vila participó en el Dakar 2004 al volante de un camión –un MAN LE-90– y consiguió un magnífico resultado para la formación PROmotor-Les Comes, no en vano, no sólo lograban la 13ª plaza en la clasificación general de camiones, sino que además era el primer equipo privado y primer español. En 2005, con el mismo MAN LE-90, el equipo PROmotor-Les Comes aún mejoraba su clasificación finalizando en la12ª posición, siendo además también el primer equipo privado y primer español. La experiencia en la pasada edición del Dakar al volante de un Iveco Trakker, sin embargo, no dejaba tan buen sabor de boca como las anteriores al equipo de Pep Vila que, a pesar de realizar una excelente actuación durante las seis primeras etapas, llegó a ocupar la cuarta posición de la general, tenía que despedirse anticipadamente de la prueba tras la séptima etapa, desquite del que Pep Vila quiere lograr este año.

 

Para ello, antes de partir hacia Portugal, los componentes del equipo PROmotor-Les Comes han preparado a fondo su Mercedes Benz realizando diversos tests y entrenamientos, todos ellos junto a Epsilon-Team. Los primeros tuvieron lugar en octubre en la finca Les Comes centrándose en la puesta a punto de las suspensiones y, a finales de noviembre, se trasladaba a Marruecos, donde  probaba distintas configuraciones de presión del sistema de hinchado automático de los neumáticos sobre superficie de dunas, así como los sistemas de iluminación del vehículo.

 

A los mandos de un Mercedes-Benz 1844 AK 4X4 de Epsilon-Team

 

La montura sobre la que el equipo PROmotor-Les Comes tomará parte en el Dakar 2007 será un Mercedes-Benz 1844 AK 4X4 con homologación FIA preparado y asistido por el equipo Epsilon. Con un motor V8 de 14.618 cc turboalimentado y caja de cambios de 16 velocidades, este camión ofrece una impresionante potencia de 600 CV y una velocidad punta de 160 km/h, siendo su autonomía de alrededor de 800 km.

 

La distancia entre ejes es de 3.800 mm, monta bloqueo de diferenciales con tracción a las 4 ruedas, suspensiones graduables individualmente con sistema neumático desde el interior de la cabina y sistema de regulación de presión de los neumáticos también desde el interior de la cabina. Los neumáticos que utilizarán será los Pirelli PS 22 Pista 14.00 R 20.

 

En el palmarés de éste camión Mercedes-Benz 1844 AK 4X4 de Epsilon-Team que utilizará el equipo PROmotor-Les Comes se cuentan excelentes resultados, como el título de Campeón de la Baja España Madrid Aragón 2006, conducido por David Oliveras (fundador de Epsilon-Team) así como el de Campeón del Dakar 2004 en la categoría femenina con Aline Ramebau, siendo además 20º de la clasificación general. “Este vehículo es nuestra joya de la corona, un camión con pedegrí que ganó la última Baja España Aragón. Es un vehículo para competir y alcanzar buenos resultados. Sus principales bazas son su robustez y su fiabilidad, y también su par motor, que permite ir bajo de revoluciones sin necesidad de cambiar, lo que te deja ir en marchas largas”, comenta Emilio Bosser, Coordinador del Área Deportiva de Epsilon.

 

Patrocinadores del equipo PROmotor-Les Comes

 

Para esta nueva aventura en el desierto africano, el equipo PROmotor-Les Comes vestirá su camión con los colores de Burn, Pirelli, Ponsa, Slam, Tecniplast y Viajes Dublín, además de los propios de PROmotor y Les Comes, que dan nombre a la formación, y los de Epsilon-Team.

 

Quién es quién en el equipo PROmotor-Les Comes

 

•Pep Vila

(Manresa, 10-03-1958)

Posee un amplio palmarés como motociclista off road, en el que se encuentran cinco títulos de Campeón de España de Enduro y Raids, así como un subcampeonato mundial de enduro (1985). Antes de participar como piloto privado de camiones en el Dakar, Vila tomaba parte como asistencia en 1990 y 1991. Actualmente compagina sus incursiones en el Dakar con sus responsabilidades diarias como Fundador-Gerente de la empresa PROmotor y de la finca Les Comes.

 

PROmotor es una empresa de servicios dedicada, entre otras actividades, a la organización de eventos deportivos y presentaciones activas de todo tipo de productos y también de vehículos, que cuenta con personal especializado en marketing, formación outdoor, aventura y ocio, y que colabora, además de con entidades locales y estatales en diferentes actuaciones relacionadas con la protección del medio ambiente y la naturaleza, con otros importantes clientes a destacar como Dorna y el mundial de MotoGP, el RallyRACC Catalunya-Costa Daurada, el Land Rover G4 Challenge o el antiguo Camel Trophy. Por su parte, Les Comes es una masía del siglo X, restaurada al estilo de la época y adaptada para la realización de eventos, que ofrece un espacio exclusivo para la organización de presentaciones, conferencias, eventos, reuniones de empresa, incentivos y programas de formación outdoor.

 

•Moisés “Moi” Torrallardona

(Castellfollit del Boix, Manresa, 13-09-1966)

Biólogo. Integrante del equipo español del Camel Trophy ‘90 (Siberia-URSS) que se clasificó en la 4ª posición final así como de la Expedición Neblina ’91 (Venezuela), Moi es Director Técnico de PROmotor desde 1990 y cuenta en su haber con una gran experiencia en la organización de eventos de fuera de carretera como el Land Rover G4 Challenge y la Land Rover Driving Experience.

 

• Ioannes Osorio y Bertrán de Lis

(Madrid, 07-11-1958)

Empresario y especialista del mundo del caballo y con experiencia como copiloto (Tour de España Classic 2005, Rallye Monte-Carlo Histórico 2006), debutaba de muy buenas maneras con un camión en superficie de arena en el test que realizaba con el equipo PROmotor-Les Comes y Epsilon-Team en Marruecos a finales del pasado mes de noviembre.

 

Al habla con Pep Vila

 

¿Qué significa para ti participar de nuevo en el Dakar?

“Es un reto. Es mi cuarto Dakar consecutivo con un camión y, además de por la carrera en sí misma, es una prueba singular por los días de duración y por la dificultad de llegar al final. Esta edición vamos con mucha ilusión y muchas ganas, con la idea de disfrutar a tope y de hacerlo lo mejor posible”.

 

¿Qué te hace volver a correr esta prueba?

“La convivencia y el trato con la gente que conoces allí, los momentos en la cabina... El desierto y la carrera enganchan. Tiene un punto en que llegas a echarlo en falta. Es divertido estar ahí y asumir el desafío, no hace falta ir a buscar los problemas porque llegan solos. Pero es una carrera difícil, que impone mucho respeto. Hay gente que pagaría por ir, ¡pero también por todo lo contrario! Los que vamos cada año conocemos lo que hay, sabemos a lo que vamos, y es lo que nos gusta”.

 

¿Qué objetivos os habéis marcado este año?

“Lo importante es estar entre los 15 primeros. Hay equipos de mucho nivel y presupuesto contra los que tendremos que luchar, pero nosotros tenemos a nuestro favor el factor de la experiencia y también el de la fiabilidad, unas bazas con las que tendremos que jugar”.

 

¿Qué esperas encontrarte en la edición de 2007?

“Va a ser un recorrido de mucha orientación, como los antiguos Dakares. En la parte de Marruecos te encuentras mucha piedra y ello obliga a ir con cuidado para conservar la mecánica. Pienso que después de Atar habrá una criba grande, pues realizaremos cuatro etapas seguidas realmente duras en las que el tema de la navegación será muy importante y en las que encontraremos mucha arena. Estaremos alrededor de 12 horas haciendo la etapa, parte de ella de noche. Pienso que aquí puede decidirse la carrera”.

 

¿Cuál va a ser la principal dificultad?

“Va a ser una prueba muy dura por la gran cantidad de arena que habrá en el recorrido. Pero la dureza iguala a los equipos. Deberemos mantener una gran concentración. Cada etapa tiene su encanto: como comentaba las de Marruecos machacan la mecánica, en Mauritania encontraremos mucha arena y será fundamental la navegación, y por último, en la parte de Senegal la vegetación cambia y las pistas se vuelven estrechas y con mucho polvo. Nosotros confiamos en que llegaremos al Lago Rosa”.

 

¿Qué puedes contar de tu nuevo camión?

“Es un Mercedes del equipo Epsilon preparado para carreras de este tipo, un vehículo que tiene unas prestaciones que le hacen ser muy equilibrado, se pueden aprovechar al máximo y se puede ir muy rápido. Es un vehículo que no es sólo para terminar el Dakar, sino que gracias a sus garantías mecánicas y a la preparación y asistencia del Epsilon-Team nos va a posibilitar tener una fiabilidad con la que podemos estar detrás de los favoritos a la victoria”.

 

¿Cómo son tus compañeros?

“Moi es un magnífico copiloto, y la experiencia de estos años en el Dakar ha hecho que nos compenetremos muy bien. Por otra parte, Ioannes es la nueva incorporación de este año, hará de copiloto y se ocupará del tema de hinchado y deshinchado de las ruedas. Creo que formamos un buen trío”.

 

¿Qué preparación requiere un Dakar?

“Es una carrera a la que, evidentemente, no puedes ir hecho una ruina. Interviene mucho el tema de las horas nocturnas, pues producen mucho desgaste. Pero además hay que tener capacidad de sufrimiento para poder disfrutar de la prueba. En lo que a logística se refiere, el equipo Epsilon lleva muchos años participando en el Dakar y tienen experiencia como pocos en cuanto a logística y asistencia en esta carrera”.

 

Epsilon-Team, una empresa con largo recorrido en el Dakar

 

Epsilon-Team surge en 1987, fruto de la primera participación de los catalanes David Oliveras, José Montaño y Ricardo Morella en el París-Dakar. Empresa que ofrece una amplia y variada gama de servicios relacionados con el mundo del motor, Epsilon-Team se ha especializado en la preparación técnica y asistencia de motos, coches y camiones de competición como resultado de su participación en los más importantes rallyes todo terreno, siendo, con 20 ediciones, el equipo deportivo español con mayor número de participaciones en el Dakar.

 

En 2007 Epsilon-Team alineará, una vez más, un gran contingente de camiones en este raid intercontinental: 8 en carrera en el apartado T4 (3 que participarán activamente en la prueba, y 5 más que, dispuestos con material, además de correr se encargarán de prestar asistencia), 11 de asistencia en T5 y un coche de mecánicos.

 

Pep Vila, Moi Torrallardona y Ioannes Osorio (Mercedes-Benz 1844 AK 4X4) conforman el equipo integrante de PROmotor-Les Comes que participará en esta nueva edición del Dakar a los mandos de un vehículo de Epsilon-Team. En su cuarto año consecutivo en esta mítica prueba, Pep Vila acude con el convencimiento de poder alcanzar el mítico Lago Rosa senegalés entre los 15 primeros camiones clasificados.

 

Por su parte, el objetivo de Jordi Juvanteny, José Luis Criado y Fina Román (con un MAN 27.464 6X6), será la victoria en el apartado de 6X6. Natural de Sant Feliu de Llobregat, Juvanteny ha vencido en tres ocasiones en la categoría T4.3 del Dakar (1999, 2000 y 2001) y también en idéntico número de veces en T4.2 (2003, 2004 y 2005), todas ellas con José Luis Criado como copiloto. En 2007 irán acompañados por Fina Román, una de las primeras mujeres en participar en este exigente rally-raid, que con éste suma su tercer Dakar, y se encargarán de trasladar al continente africano ayuda humanitaria hospitalaria de la Fundación Dakar Solidario, destinada a hospitales de la ruta del Dakar.

 

Otro de los equipos de carreras estará conformado por Jo Adua, Gerard Dutilleul y Anthony Dolley (MAN categoría 4X4), quienes partirán desde Lisboa con la finalidad de quedar entre los 15 primeros clasificados de su clase. Cuarta participación en camión en el Dakar, Adua fue el mejor clasificado del Epsilon-Team el pasado año (21º de la clasificación general).

 

En carrera, pero con la labor principal de asistir a los clientes de Epsilon-Team, estarán David Oliveras (fundador de Epsilon-Team), Agustí Campà y Josep Capsada, asistiendo a Toyota España; Joan Bufí, Francesc Xavier Guillem y Ulysses Bertholdo, con X-Raid BMW; Elías Bigas, Xavi Artiz y Jordi Comallonga, prestando asistencia al equipo Mitsubishi Desert CATS; y Jordi Ginestà, Óscar Montaño y Carlos Gonçalves colaborando con el equipo Red Line Off Road (Portugal).

 

En el apartado T5 y cargados de material para su labor exclusivamente de asistencia estarán en el Dakar 2007 los equipos formados por Jordi Gallemí, Eduard Pujadas y José M. Corominas; Alex Aguirregaviria, Marc Torres y Ramón Morales; J. A. Rosales, Roberto Lama y Maurici Pujol; Enric Suy, Delfi Erra y F. X. Velasco; Santi Montsech, Jordi Cervantes y Jaume Pons; Emilio Bosser, J. Mª Labado, Óscar Vidal y José L. Malvar; y por último, Juan Rovira, Ricard Morella y Miguel Rodríguez, tripulación del camión taller de Epsilon-Team modelo Mercedes-Benz 4154 8X8, el único existente de estas características a nivel europeo para asistir a camiones que cuenta con taller, almacén de recambios y oficinas, y que comenzará sus actividades en el Rally Lisboa-Dakar prestando asistencia a, entre otros, Pep Vila, Jordi Juvanteny, Jo Adua, Volkswagen Motorsport y siete camiones del propio Epsilon-Team, hasta completar un total de 12 camiones.

 

Cabe destacar que Epsilon fletará un camión adicional, modelo Renault 6X6 pilotado por Guy Chippaux, Manel Paciencia y David Bosser para transportar material humanitario de la Fundación Dakar Solidario.

 

Al habla con David Oliveras

 

Después de 20 años participando en el Rally Dakar, ¿con qué motivación participará el equipo Epsilon este año?

“Nuestra motivación más clara es que este año hemos crecido mucho como equipo y no sólo participamos en carrera, sino que además damos asistencia en T4 y T5. En estos momentos somos una organización de 60 personas que estamos muy implicados en todo el proceso del Dakar”.

 

Pep Vila expone que el objetivo del equipo PROmotor-Les Comes es clasificarse en esta edición entre los 15 primeros ¿Comparte su opinión?

“¡Y tanto! estoy muy de acuerdo con él, llevamos máquinas bien preparadas y ese objetivo es totalmente asumible. Yo me arriesgaría a decir que quedaremos en el puesto 8 ó 9”.

 

¿Cuánto tiempo dedica su organización en preparar el Dakar? ¿Qué trabajo supone?

“Nos dedicamos a ello todo el año. En cuanto terminamos de correr una edición nos ponemos a preparar la siguiente ya que, además, siempre hay alguna montura nueva que incorporamos. Lo que más trabajo nos da siempre es la mecánica”.

 

Aparte del Dakar ¿en qué otras pruebas participa el equipo Epsilon?

“Participamos en el París-Moscú-Pekín, que para mi gusto es el más bonito por los paisajes que se ven; también en el París-Ciudad del Cabo, las Pampas Argentinas, Túnez, Farones, el Atlas en Marruecos y la Baja España Aragón. Aunque sin duda, el reto más duro siempre es el Dakar”.

 

¿Cómo ve la tarea de asistencia del Epsilon-Team en el Dakar?

“Muy comprometida. Además de a Pep, damos asistencia a muchos equipos entre ellos Volkswagen y BMW, y si fallamos tenemos mucha responsabilidad. Lo tenemos que tener todo muy bien preparado porque siempre surge algún percance ante el que tenemos que saber responder con mucha rapidez”.

 

Las cifras de Epsilon-Team para el Dakar 2007

 

• Fundador-Gerente Epsilon-Team: David Oliveras

 

•Vehículos en carrera: 8 en T4

(3 en carrera y 5 en carrera transportando además material para equipos).

 

•Vehículos de asistencia: 11 en T5, todos con generadores, compresores y luces, y uno de los 11 con duchas de agua caliente para los pilotos.

 

Entre ellos además se encuentra el camión taller de Epsilon Team que equipa grúa, torno, fresadora, generador de 110 KV y compresor de 1.000 L, así como oficina, antena satélite y conexión a internet.

 

• Coches de mecánicos: 1

• Total de personas Epsilon implicadas: 60

20 pilotos

20 copilotos

17 mecánicos

1 Team Manager

1 Jefe de Mecánicos

1 Jefe Recambios

• Material transportado: 110 toneladas

• Neumáticos: 60 de recambio

• Ayuda humanitaria: 13 toneladas de material hospitalario

• Clientes: PROmotor-Les Comes, Volkswagen, X-Raid BMW, Toyota España, Team Fudesa, Mitsubishi Desert Cats, Red Line Off Road Team (Portugal), Total Stone, ABC de la Route, Fundación Dakar Solidario, MAN-Repsol, Pirelli, Nicolas, París-Dakar, Medina-Matesanz.

 

Lisboa-Dakar 2007: 5.010 kilómetros cronometrados en 14 etapas

 

Tras la ceremonia de pre-salida que tendrá lugar el 2 de enero en Madrid, la 29 edición del Rallye Lisboa-Dakar (6 a 21 de enero de 2007), tomará la salida, al igual que el pasado año y por segunda vez, desde la capital de Portugal para dar paso a un recorrido total de 8.696 kilómetros, de los cuales 5.010 km serán cronometrados repartidos en 14 etapas. Antes de llegar al espectacular Lago Rosa de Senegal, los participantes pasarán por países como Portugal, España, Marruecos, Mauritania y Mali. Finalizada la última etapa, Tambacounda-Dakar, el sábado 20 de enero, el domingo los competidores que hayan logrado llegar participarán en el primer Grand Prix du Lac Rose, una carrera espectáculo independiente que tendrá lugar en un circuito cerrado en la playa donde se celebra la tradicional ceremonia de podio.

 

Al igual que ocurrió el pasado año, esta nueva edición del Dakar ha batido el record de participantes, con un total de 525 equipos inscritos, 250 motocicletas, 187 coches y 88 camiones. Además será la edición más internacional de las disputadas hasta el momento, con una representación de hasta 42 nacionalidades distintas.

 

Etapas

 

03.01.07 – Verificaciones técnicas y administrativas (Centro Cultural de Belém - Lisboa)

04.01.07 – Verificaciones técnicas y administrativas (Centro Cultural de Belém - Lisboa)

05.01.07 – Verificaciones técnicas y administrativas (Centro Cultural de Belém - Lisboa)

 

06.01.07 – 1ª etapa: Lisboa - Portimão (Portugal). 495 kms (120 kms de especial)

07.01.07 – 2ª etapa: Portimão - Málaga (España). 500 kms (60 kms de especial)

08.01.07 – 3ª etapa: Nador - Er Rachidia (Marruecos). 649 kms (252 kms de especial)

09.01.07 – 4ª etapa: Er Rachidia - Ouarzazate (Marruecos). 679 kms (405 de especial)

10.01.07 – 5ª etapa: Ouarzazate - Tan Tan (Marruecos). 775 kms (325 kms de especial)

11.01.07 – 6ª etapa: Tan Tan - Zouérat (Mauritania). 817 kms (394 kms de especial)

12.01.07 – 7ª etapa: Zouérat - Atâr (Mauritania). 580 kms (542 kms de especial)

13.01.07 – Jornada de descanso en Atâr (Mauritania)

14.01.07 – 8ª etapa: Atâr - Tichit (Mauritania). 626 kms (589 kms de especial)

15.01.07 – 9ª etapa: Tichit - Néma (Mauritania). 497 kms (494 kms de especial)

16.01.07 – 10ª etapa: Néma - Tombouctou (Mali). 615 kms (516 kms de especial)

17.01.07 – 11ª etapa: Tombouctou - Néma (Mauritania). 590 kms (571 kms de especial)

18.01.07 – 12ª etapa: Néma - Kayes (Mali). 746 kms (257 kms de especial)

19.01.07 – 13ª etapa: Kayes - Tambacounda (Senegal). 458 kms (260 kms de especial)

20.01.07 – 14ª etapa: Tambacounda - Dakar (Senegal). 576 kms (225 kms de especial)

21.01.07 – Grand Prix du Lac Rose (Senegal). 93 kms

 

Para mayor información de prensa y fotografías: JAS Info Service • Tel. 93.885.22.56 • eventos@jas.es • www.jas.es • www.promotorevents.com

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Quarta campanya consecutiva al Dakar per a l’equip PROmotor-Les Comes

 

Com cada any, l’arribada del fred es converteix per als aficionats a l’esport de motor en l’indicador de l’inici del compte enrere per a la cita més apassionant del món i també la més esperada: el Dakar. Una vegada més, Pep Vila ha amuntegat tota la seva energia i il·lusió per, de la mà de l’equip PROmotor-Les Comes i amb un camió Mercedes-Benz 1844 assistit per la veterana organització Epsilon-Team, participar per quarta vegada consecutiva en la categoria T4 del que serà la 29a edició del Dakar, o el que és el mateix, el raid Lisboa-Dakar 2007. En aquesta nova gesta, al pilot de Manresa l’acompanyarà el seu habitual copilot d’aventura, Moisés Torrallardona, i Ioannes Osorio, el nou fitxatge de la formació.

 

Pep Vila va participar al Dakar 2004 al volant d’un camió –un MAN LE-90– i va aconseguir un magnífic resultat per a la formació PROmotor-Les Comes, no en va, no només aconseguien la 13a plaça a la classificació general de camions, sinó que a més era el primer equip privat i primer espanyol. El 2005, amb el mateix MAN Le-90, l’equip PROmotor-Les Comes encara millorava la seva classificació finalitzant en la12a posició, sent a més també el primer equip privat i primer espanyol. L’experiència en la passada edició del Dakar al volant d’un Iveco Trakker no deixava tan bon gust de boca com les anteriors a l’equip de Pep Vila que, malgrat realitzar una excel·lent actuació durant les sis primeres etapes on va arribar a ocupar la quarta posició de la general, havia d’acomiadar-se anticipadament de la prova després de la setena etapa, desil.lusió de la qual Pep Vila vol recuperar-se aquest any.

 

Per a això, abans de partir cap a Portugal, els components de l’equip PROmotor-Les Comes han preparat a fons el seu Mercedes Benz realitzant diversos tests i entrenaments, tots ells al costat d’Epsilon-Team. Els primers van tenir lloc l’octubre a la finca Les Comes i es van centrar en la posta a punt de les suspensions i, a finals de novembre, es traslladava al Marroc, per provar diferents configuracions de pressió del sistema d’inflat automàtic dels pneumàtics sobre superfície de dunes, així com els sistemes d’il·luminació del vehicle.

 

Als comandaments d’un Mercedes-Benz 1844 AK 4X4 d’Epsilon-Team

 

La muntura sobre la qual l’equip PROmotor-Les Comes prendrà part al Dakar 2007 serà un Mercedes-Benz 1844 AK 4X4 amb homologació FIA preparat i assistit per l’equip Epsilon. Amb un motor V8 de 14.618 cc turboalimentat i caixa de canvis de 16 velocitats, aquest camió ofereix una impressionant potència de 600 CV i una velocitat punta de 160 km/h, sent la seva autonomia del voltant de 800 km.

 

La distància entre els seus eixos és de 3.800 mm, munta bloqueig de diferencials amb tracció a les 4 rodes, suspensions graduables individualment amb sistema pneumàtic des de l’interior de la cabina i sistema de regulació de pressió dels pneumàtics també des de l’interior de la cabina. Els pneumàtics que utilitzaran seran els Pirelli PS 22 Pista 14.00 R 20.

 

En el palmarès d’aquest camió Mercedes-Benz 1844 AK 4X4 d’Epsilon-Team que usarà l’equip PROmotor-Les Comes es compten excel·lents resultats com el títol de Campió de la Baixa Espanya Madrid Aragó 2006, als comandaments de David Oliveras (fundador d’Epsilon-Team) així com el de Campió del Dakar 2004 en la categoria femenina amb Aline Ramebau, sent a més 20è de la classificació general. “Aquest vehicle és la nostra joia de la corona, un camió amb pedegrí que va guanyar l’última Baja España Aragón. És un vehicle per competir i aconseguir bons resultats. Les seves principals virtuts són la seva robustesa i la seva fiabilitat, i també el seu par motor, que permet anar baix de revolucions sense haver de canviar, cosa que et deixa anar en marxes llargues”, comenta Emilio Bosser, Coordinador de l’Àrea Esportiva d’Epsilon.

 

Patrocinadors de l’equip PROmotor-Les Comes 

 

Per aquesta nova aventura pel desert africà, l’equip PROmotor-Les Comes vestirà el seu camió amb els colors de Burn, Pirelli, Ponsa, Slam, Tecniplast i Viajes Dublín, a més dels propis de PROmotor i Les Comes, que donen nom a la formació, i els d’Epsilon-Team

 

Qui és qui a l’equip PROmotor-Les Comes

 

•Pep Vila

(Manresa, 10-03-1958)

Posseeix un ampli palmarès com motociclista off road, en el que es troben cinc títols de Campió d’Espanya d’Enduro i Raids, així com un sotscampionat mundial d’enduro (1985). Abans de participar com pilot privat de camions al Dakar, Vila prenia part com assistència el 1990 i 1991. Actualment compagina les seves anades al Dakar amb les seves responsabilitats diàries com Fundador-Gerent de l’empresa PROmotor i de la finca Les Comes.

 

PROmotor és una empresa de serveis dedicada, entre d’altres activitats, a l’organització d’esdeveniments esportius i presentacions actives de tota mena de productes i també de vehicles, que compta amb personal especialitzat en màrqueting, formació outdoor, aventura i oci, i que col·labora, a més de amb entitats locals i estatals en diferents actuacions relacionades amb la protecció del medi ambient i la naturalesa, amb altres importants clients a destacar com Dorna i el mundial de MotoGP, el RallyRACC Catalunya-Costa Daurada, el Land Rover G4 Challenge o l’antic Camel Trophy. Per la seva part, Les Comes és una masia del segle X, restaurada a l’estil de l’època i adaptada per a la realització d’esdeveniments, que ofereix un espai exclusiu per a l’organització de presentacions, conferències, esdeveniments, reunions d’empresa, incentius i programes de formació outdoor.

 

•Moisès “Moi” Torrallardona

(Castellfollit del Boix, Manresa, 13-09-1966)

Biòleg. Integrant de l’equip espanyol del Camel Trophy ‘90 (Sibèria-URSS) que es va classificar en la 4a posició final així com de l’Expedició Boirina‘91 (Veneçuela), Moi és Director Tècnic de PROmotor des de 1990 i compte amb una gran experiència en l’organització d’esdeveniments de fora de carretera com el Land Rover G4 Challenge i la Land Rover Driving Experience.

 

• Ioannes Osorio i Bertrán de Lis

(Madrid, 07-11-1958)

Empresari i especialista del món del cavall i amb experiència com copilot (Tour d’Espanya Classic 2005, Rallye Muntanya-Carlo Histórico 2006), debutava de molt bones maneres amb un camió en superfície de sorra en el test que realitzava amb l’equip PROmotor-Les Comes i Epsilon-Team a Marroc a finals del mes de novembre passat.

 

Conversa amb Pep Vila

 

-Què significa per a tu participar de nou al Dakar?

“És un repte. És el meu quart Dakar consecutiu amb un camió i, a banda de per la cursa en si mateixa, és una prova singular pels dies de durada i per la dificultat d’arribar al final. Aquesta edició anem amb molta il·lusió i moltes ganes, amb la idea de gaudir a límit i de fer-ho tan bé com es pugui”.

 

-Què et fa tornar a córrer aquesta prova?

“La convivència i el tracte amb la gent que coneixes allà, els moments dins la cabina... El desert i la cursa enganxen. Té un punt que arribes a trobar-ho a faltar. És divertit estar aquí i assumir el desafiament, no fa falta anar a buscar els problemes perquè arriben sols. Però és una cursa difícil, que imposa molt respecte. Hi ha gent que pagaria per anar-hi, però també ot al contrari! Els que hi anem cada any coneixem el que hi ha, sabem al que anem, i és el que ens agrada”.

 

-Quins objectius us heu marcat aquest any?

“Creiem que hem d’estar entre els 15 primers. Hi ha equips de molt nivell i pressupost contra els que haurem de lluitar, però nosaltres tenim al nostre favor el factor de l’experiència i també el de la fiabilitat, unes cartes amb les quals haurem de jugar”.

 

-Què esperes trobar-te en l’edició de 2007?

“Serà un recorregut de molta orientació, com els antics Dakars. A la part del Marroc et trobes molta pedra i això obliga a anar amb cura per conservar la mecànica. Penso que després d’Atar hi haurà una selecció gran, ja que realitzarem quatre etapes seguides realment dures en les que el tema de la navegació serà molt important i en les que trobarem molta sorra. Estarem al voltant de 12 hores fent l’etapa, part d’ella de nit. Penso que aquí pot decidir-se la cursa”.

 

-Quina serà la principal dificultat?

“Serà una prova molt dura per la gran quantitat de sorra que hi haurà en el recorregut. Però la duresa iguala als equips. Haurem de mantenir una gran concentració. Cada etapa té el seu encant: com comentava les del Marroc destrossen la mecànica, a Mauritània trobarem molta sorra i serà fonamental la navegació, i finalment, a la part de Senegal la vegetació canvia i les pistes es tornen estretes i amb molt pols. Nosaltres confiem que arribarem al Llac Rosa”.

 

-Què pots explicar del teu nou camió?

“És un Mercedes de l’equip Epsilon preparat per a curses d’aquest tipus. És un vehicle que té unes prestacions que el fan ser molt equilibrat, es poden aprofitar al màxim i es pot anar molt ràpid. Creiem que no és només per acabar el Dakar, sinó que gràcies a les seves garanties mecàniques i a la preparació i assistència d’Epsilon-Team ens pot possibilitar tenir una fiabilitat amb la qual podem estar darrere dels favorits a la victòria”.

 

-Com són els teus companys?

“Moi és un magnífic copilot, i l’experiència d’aquests anys al Dakar ha fet que ens compenetrem molt bé. D’altra banda, Ioannes és la nova incorporació d’aquest any, farà de copilot i s’ocuparà del tema d’inflat i desinflat de les rodes. Crec que formem un bon trio”.

 

-Quina preparació requereix un Dakar?

“És una cursa a la qual, evidentment, no pots anar fet una ruïna. Intervé molt el tema de les hores nocturnes, ja que produeixen molt desgast. Però a més, cal tenir capacitat de sofriment per poder gaudir de la prova. Pel que fa a la logística, l’equip Epsilon porta molts anys participant al Dakar i tenen experiència com pocs en temes de logística i assistència en aquesta cursa”.

 

Epsilon-Team, una empresa amb llarg recorregut al Dakar

 

Epsilon-Team sorgeix el 1987, fruit de la primera participació dels catalans David Oliveras, José Montaño i Ricardo Morella al París-Dakar. Empresa que ofereix una àmplia i variada gamma de serveis relacionats amb el món del motor, Epsilon-Team s’ha especialitzat en la preparació tècnica i assistència de motos, cotxes i camions de competició com a resultat de la seva participació en els més importants ral·lis tot terreny, sent, amb 20 edicions, l’equip esportiu espanyol amb major nombre de participacions al Dakar.

 

El 2007 Epsilon-Team alinearà, una vegada més, un gran contingent de camions en aquest raid intercontinental: 8 en cursa en l’apartat T4 (3 que participaran activament en la prova, i 5 més que, disposats amb material, a més de córrer s’encarregaran de donar assistència), 11 d’assistència en T5 i un cotxe de mecànics.

 

Pep Vila, Moi Torrallardona i Ioannes Osorio (Mercedes-Benz 1844 AK 4X4) conformen l’equip integrant de PROmotor-Les Comes que participarà en aquesta nova edició del Dakar als comandaments d’un vehicle d’Epsilon-Team. En el seu quart any consecutiu en aquesta mítica prova, Pep Vila acudeix amb el convenciment de poder arribar la mític Llac Rosa senegalès entre els 15 primers camions classificats.

 

Per la seva banda, l’objectiu de Jordi Juvanteny, José Luis Criado i Fina Román (amb un MAN 27.464 6X6), serà la victòria en l’apartat de 6X6. Natural de Sant Feliu de Llobregat, Juvanteny ha vençut en tres ocasions en la categoria T4.3 del Dakar (1999, 2000 i 2001) i també en idèntic nombre de vegades en T4.2 (2003, 2004 i 2005), totes elles amb José Luis Criado com copilot. El 2007 aniran acompanyats per Fina Román, una de les primeres dones a participar en aquest exigent raid, que amb aquest suma el seu tercer Dakar, i s’encarregaran de traslladar al continent africà ajuda humanitària hospitalària de la Fundació Dakar Solidari, destinada a hospitals de la ruta del Dakar.

 

Un altre dels equips de curses estarà conformat per Jo Adwa, Gerard Dutilleul i Anthony Dolley (MAN categoria 4X4), els quals partiran des de Lisboa amb la finalitat de quedar entre els 15 primers classificats de la seva classe. Quarta participació en camió al Dakar, Adwa va ser el millor classificat de l’Epsilon-Team l’any passat (21è de la classificació general).

 

En cursa, però amb la labor principal d’assistir als clients d’Epsilon-Team, estaran: David Oliveras (fundador d’Epsilon-Team), Agustí Campà i Josep Capsada, assistint a Toyota Espanya; Joan Bufí, Francesc Xavier Guillem i Ulysses Bertholdo, amb X-Raid BMW; Elías Bigas, Xavi Artiz i Jordi Comallonga, prestant assistència a l’equip Mitsubishi Desert CATS; i Jordi Ginestà, Óscar Montaño i Carlos Gonçalves col·laborant amb l’equip Red Line Off Road (Portugal).

 

En l’apartat T5 i carregats de material per a la seva labor exclusivament d’assistència estaran al Dakar 2007 els equips formats per Jordi Gallemí, Eduard Pujadas i José M. Corominas; Alex Aguirregaviria, Marc Torres i Ramón Morales; J. A. Rosers, Roberto Lama i Maurici Pujol; Enric Suy, Delfi Erra i F. X. Velasco; Santi Montsech, Jordi Cervantes i Jaume Pons; Emilio Bosser, J. Mª Labado, Óscar Vidal i José L. Malvar; i finalment, Juan Rovira, Ricard Morella i Miguel Rodríguez, tripulació del camió taller d’Epsilon-Team model Mercedes-Benz 4154 8X8, l’únic existent d’aquestes característiques a nivell europeu per assistir a camions que compta amb taller, magatzem de recanvis i oficines, i que començarà les seves activitats en el Ral·li Lisboa-Dakar prestant assistència a, entre d’altres, Pep Vila, Jordi Juvanteny, Jo Adwa, Volkswagen Motorsport i set camions del propi Epsilon-Team, fins a completar un total de 12 camions.

 

Cal destacar que Epsilon noliejarà un camió addicional, model Renault 6X6 pilotat per Guy Chippaux, Manel Paciencia i David Bosser per transportar material humanitari de la Fundació Dakar Solidari.

 

Conversa amb David Oliveras

 

-Després de 20 anys participant al Ral·li Dakar, amb quina motivació participarà l’equip Epsilon aquest any?

“La nostra motivació més clara és que aquest any hem crescut molt com equip i no només participem en cursa, sinó que a més donem assistència a T4 i T5. En aquests moments som una organització de 60 persones que estem molt implicats en tot el procés del Dakar”.

 

-Pep Vila exposa que l’objectiu de l’equip PROmotor-Les Comes és classificar-se en aquesta edició entre els 15 primers. Comparteix la seva opinió?

“I tant! estic totalment d’acord amb ell, portem màquines molt ben preparades i aquest objectiu és totalment assequible. Jo m’arriscaria a dir que quedarem en el lloc 8 o 9”.

 

-Quant de temps dedica la seva organització a preparar el Dakar? Quin treball suposa?

“Ens dediquem a això tot l’any. Quan acabem de córrer una edició ens posem a preparar la següent ja que, a més, sempre hi ha alguna muntura nova que incorporem. Allò que més treball ens dóna sempre és la mecánica”.

 

-A part del Dakar en què altres proves participa l’equip Epsilon?

“Participem al París-Moscou-Pequín, que per al meu gust és el més bonic pels paisatges que es veuen; també al París-Ciutat del Cap, les Pampas Argentines, Túnes, Farons, l’Atles a Marroc i la Baja Espanya Aragó. Encara que sens dubte, el repte més dur sempre és el Dakar”.

 

-Com veu la tasca d’assistència del Epsilon-Team al Dakar?

“Molt compromesa. A més de al Pep, donem assistència a molts equips entre ells Volkswagen i BMW, i si fallem tenim molta responsabilitat. Ho hem de tenir tot molt ben preparat perquè sempre sorgeix algun contratemps davant del qual hem de saber respondre amb molta rapidesa”.

 

Les xifres d’Epsilon-Team per al Dakar 2007

 

• Fundador-Gerent d’Epsilon Team: David Oliveras

 

•Vehicles en cursa: 8 en T4

(3 en cursa i 5 en cursa transportant a més material per a equips).

 

•Vehicles d’assistència: 11 en T5, tots amb generadors, compressors i llums, i un dels 11 amb dutxes d’aigua calenta per als pilots.

 

Entre ells a més es troba el camió taller d’Epsilon Team que equipa grua, torn, fresadora, generador de 110 KV i compressor de 1.000 L, així com oficina, antena satèl·lit i connexió a internet.

 

• Cotxes de mecànics: 1

• Total de persones Epsilon implicades: 60

20 pilots

20 copilots

17 mecànics

1 Team Mànager

1 Cap de Mecànics

1 Cap Recanvis

• Material transportat: 110 tones

• Pneumàtics: 60 de recanvi

• Ajuda humanitària: 13 tones de material hospitalari

• Clients: PROmotor-Les Comes, Volkswagen, X-Raid BMW, Toyota Espanya, Team Fudesa, Mitsubishi Desert Cats, Red Line Off Road Team (Portugal), Total Stone, ABC de la Route, Fundació Dakar Solidari, MAN-Repsol, Pirelli, Nicolas, París-Dakar, Medina-Matesanz.

 

Lisboa-Dakar 2007: 5.010 quilòmetres cronometrats en 14 etapes

 

Després de la cerimònia de pre-sortida que tindrà lloc el 2 de gener a Madrid, la 29 edició del Ral.li Lisboa-Dakar (6 a 21 de gener de 2007), prendrà la sortida, de la mateixa manera que l’any passat i per segona vegada, des de la capital de Portugal per donar pas a un recorregut total de 8.696 quilòmetres, dels quals 5.010 km seran cronometrats repartits en 14 etapes. Abans d’arribar a l’espectacular Llac Rosa de Senegal, els participants passaran per països com Portugal, Espanya, Marroc, Mauritània i Mali. Finalitzada l’última etapa, Tambacounda-Dakar, el dissabte 20 de gener, diumenge els competidors que hagin aconseguit arribar participaran en el primer Grand Prix du Lac Rose, una cursa espectacle independent que tindrà lloc en un circuit tancat a la platja on se celebra la tradicional cerimònia de podi.

 

De la mateixa manera que va ocórrer l’any passat, aquesta nova edició del Dakar ha batut el rècord de participants, amb un total de 525 equips inscrits, 250 motocicletes, 187 cotxes i 88 camions. A més serà l’edició més internacional de les disputades fins ara, amb una representació de fins a 42 nacionalitats diferents.

 

Etapes

 

03.01.07 – Verificacions tècniques i administratives (Centre Cultural de Belém - Lisboa)

04.01.07 – Verificacions tècniques i administratives (Centre Cultural de Belém - Lisboa)

05.01.07 – Verificacions tècniques i administratives (Centre Cultural de Belém - Lisboa)

 

06.01.07 – 1a etapa: Lisboa - Portimão (Portugal). 495 kms (120 kms d’especial)

07.01.07 – 2a etapa: Portimão - Málaga (Espanya). 500 kms (60 kms d’especial)

08.01.07 – 3a etapa: Nador - Er Rachidia (Marruecos). 649 kms (252 kms d’especial)

09.01.07 – 4a etapa: Er Rachidia - Ouarzazate (Marruecos). 679 kms (405 d’especial)

10.01.07 – 5a etapa: Ouarzazate - Tan Tan (Marruecos). 775 kms (325 kms d’especial)

11.01.07 – 6a etapa: Tan Tan - Zouérat (Mauritània). 817 kms (394 kms d’especial)

12.01.07 – 7a etapa: Zouérat - Atâr (Mauritània). 580 kms (542 kms d’especial)

13.01.07 – Jornada de descans a Atâr (Mauritània)

14.01.07 – 8a etapa: Atâr - Tichit (Mauritània). 626 kms (589 kms d’especial)

15.01.07 – 9a etapa: Tichit - Néma (Mauritània). 497 kms (494 kms d’especial)

16.01.07 – 10a etapa: Néma - Tombouctou (Mali). 615 kms (516 kms d’especial)

17.01.07 – 11a etapa: Tombouctou - Néma (Mauritània). 590 kms (571 kms d’especial

18.01.07 – 12a etapa: Néma - Kayes (Mali). 746 kms (257 kms d’especial)

19.01.07 – 13a etapa: Kayes - Tambacounda (Senegal). 458 kms (260 kms d’especial)

20.01.07 – 14a etapa: Tambacounda - Dakar (Senegal). 576 kms (225 kms d’especial)

21.01.07 – Grand Prix du Lac Rose (Senegal). 93 kms

 

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