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Citroën: Una historia de 7 títulos mundiales y 80 victorias que empezó en España

 

Con su triunfo en el 47 RallyRACC, Citroën Total alcanzaba el título mundial de Constructores de 2011, el séptimo de su historia, una relativamente corta pero intensa trayectoria salpicada por 80 triunfos en pruebas puntuables que curiosamente empezaba en este mismo rally español, pero 12 años antes. Philippe Bugalski ganaba en 1999 el Rally de España y Sébastien Loeb hacía lo propio en la edición de 2011, entre ambas carreras los 7 títulos mundiales de Constructores, los 8 de pilotos con Loeb, las citadas 80 victorias en pruebas puntuables y 5 pilotos distintos ganando rallies, toda una demostración que la estructura francesa es, sin discusión, la mejor de la última década.

 

Habría que remontarse a los Citroën DS 19 y 21 de los años 60, al DS 23 de los 70 o al Citroën SM Proto de 6 cilindros en V –que ganó el Rally Marruecos de 1971–, para descubrir los primeros pasos de la marca en el panorama internacional de rallies. Eran épocas sin mundial como se le conoce ahora pero con una serie de carreras que las marcas querían ganar para demostrar la calidad de sus productos.

 

Más adelante vendría el  fracasado proyecto Citroën BX 4TC de grupo B, que sólo logró terminar 6º en Suecia 1986 con Jean-Claude Andruet, o los pequeños pero eficaces Visa, que en manos de equipos semioficiales y privados lograron buenos resultados en rallies de tierra, pero no fue hasta la aparición del Xsara en 1999 cuando el mundial vivió la auténtica llegada de Citroën para quedarse… y ganar, convirtiéndose en la gran protagonista del panorama mundial y en la más laureada de toda la historia.

 

Durante 2011, la marca francesa se ha tenido que enfrentar a las consecuencias de tener en su seno a los dos mejores pilotos del plantel. Sébastien Loeb, con su áurea de mejor del mundo sin discusión, ha tenido en Sébastien Ogier a un compañero incómodo e indisciplinado que le ha hecho la vida imposible a ratos, aunque el peso que tiene que tener una figura de su calibre al final prevaleció. Con todo, Loeb ha tenido que correr de verdad ante Ogier y los rivales que, poco acertados, han sufrido más problemas que tenido aciertos.

 

Los DS3 WRC, posiblemente a la par técnicamente de su rivales Fiesta RS WRC, han sido conducidos claramente por pilotos más seguros y tremendamente rápidos que han sabido imponerse con rotundidad en el global del campeonato. El título se lo adjudicó la marca francesa, matemáticamente, en el RallyRACC, pero ese era un hecho cantado. 10 victorias y 3 dobletes de Citroën por 3 y 2, respectivamente, de Ford, hablan a las claras de quien se merece el título de 2011.

 

Si Citroën ha ganado 10 de los 13 rallies, sus dos pilotos, Loeb y Ogier, han vencido 5 cada uno. Además, el DS3 WRC ha conseguido 18 podios (9 para Loeb, 7 para Ogier y 2 para Petter Solberg) y un total de 151 scratchs en las 290 especiales de que ha constado el campeonato: 65 para Sébastien Loeb (nuevo recordman mundial con 808), 56 para Sébastien Ogier y 30 para Petter Solberg.

 

La historia de Citroën en el WRC

Durante 1997, el ZX dejó su plaza al Xsara en las concesiones de la marca, lo que con toda lógica motivó que Citroën Sport hiciera lo mismo en la vertiente deportiva. Los ZX Grand Raid y los grandes espacios africanos, en los que en aquel entonces estaba imbuida la marca, fueron reemplazados por los Xsara y el Campeonato de Francia de Rallies. Fue tan sólo el auténtico inicio de Citroën en las pruebas de carreteras ya que, en menos de dos temporadas, el Xsara Kit Car fue ya una realidad. Philippe Bugalski ganó dos títulos consecutivos de Campeón de Francia con este vehículo de 2 ruedas motrices y motor atmosférico antes de que este mismo piloto consiguiera dos importantes triunfos en dos pruebas del Campeonato del Mundo FIA de 1999, los rallies de Catalunya (la primera victoria de Citroën en el mundial) y Tour de Córcega.

 

En 2001, Citroën Sport hace debutar el Xsara WRC en el mundial con un programa parcial. Philippe Bugalski termina 8º en el rally de su debut y luego Sébastien Loeb acaba 2º en Sanremo. Fue, en todo caso, el inicio de una nueva era. La primera victoria del Xsara WRC llegó en el Tour de Corse de 2001 nada menos que de la mano de Jesús Puras. Ya en 2002, Loeb ganaba con un Xsara WRC en Alemania, paso previo para desarrollar su primera temporada completa en 2003, cuando Citroën participó en su primer campeonato mundial completo, ganando el título de Constructores, el primero de los siete con que cuenta, gracias a un equipo de pilotos de primer nivel compuesto aquel año por Carlos Sainz, Colin McRae y Sébastien Loeb.

 

En 2004 y 2005, Citroën obtiene dos nuevos títulos mundiales al mismo tiempo que Sébastien Loeb gana sus dos primeras coronas de pilotos. Citroën se aparta de la competición durante 2006, principalmente por un cambio de modelo, dejando que sus coches los gestione la estructura privada belga Kronos Racing. Con todo, Loeb gana 8 rallies y su tercer título de pilotos. La marca vuelve oficialmente en 2007 con el nuevo Citroën C4 WRC, vehículo que permite a Loeb conseguir otros cuatro títulos y tres para la marca, hasta el pasado 2010. Con el DS3 WRC se inicia una nueva fase de este machacón dominio.

 

Paralelamente a su participación oficial, Citroën ha creado una gama de vehículos destinados a la competición cliente. Descendiente directo de los Visa, ZX, AX, Saxo y C2, los nuevos DS3 R3 son los vehículos que utilizan los nuevas promesas de los rallies que quieren despuntar con la marca de los dos chevronés.

 

Citroën, equipo para españoles

En Citroën, no tan sólo Carlos Sainz alcanzó sus últimos triunfos en el Campeonato del Mundo (Turquía 2003 y Argentina 2004), sino que en su seno han competido otros dos pilotos españoles, los únicos con victorias y podios en el mundial, exceptuando el histórico 3º de Zanini en Monte-Carlo de 1977 con Seat. El primero de ambos es Jesús Puras, ganador del Tour de Corse de 2001 con el Xsara, la tercera victoria de Citroën en el mundial. Otro ha sido Dani Sordo, quien a pesar de no ganar ninguna carrera ha cosechado multitud de plazas de podio y ha sido uno de los grandes valedores de los últimos títulos de Constructores. Mención aparte para Xevi Pons, que estuvo incluido en el equipo Kronos Total Citroën de 2006, llegando a correr las tres últimas carreras de ese año con el nº 1 en la puerta, al sustituir en cierto modo a Sébastien Loeb, lesionado fuera de las carreras.

 

Principal palmarés en el WRC

*Campeón del Mundo en 2011 (DS3 WRC)

*Campeón del Mundo en 2010 (C4 WRC)

*Campeón del Mundo en 2009 (C4 WRC)

*Campeón del Mundo en 2008 (C4 WRC)

*Subcampeón del Mundo en 2007 (C4 WRC)

*Subcampeón del Mundo en 2006 (Xsara WRC)

*Campeón del Mundo en 2005 (Xsara WRC)

*Campeón del Mundo en 2004 (Xsara WRC)

*Campeón del Mundo en 2003 (Xsara WRC)

*Triunfos de sus modelos en pruebas puntuables: 80 (Xsara Kit Car: 2; Xsara WRC: 32; C4 WRC: 36; DS3 WRC: 10)

*Títulos de sus pilotos en el mundial: 8, todos de Sébastien Loeb

 

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Citroën: Una història de 7 títols mundials i 80 victòries que va començar a Espanya

 

Amb el seu triomf al 47 RallyRACC, Citroën Total aconseguia el títol mundial de Constructors de 2011, el setè de la seva història, una relativament curta però intensa trajectòria esquitxada per 80 triomfs en proves puntuables que curiosament començava en aquest mateix ral·li espanyol, però 12 anys abans. Philippe Bugalski guanyava el 1999 el Rally de España i Sébastien Loeb feia el propi a l´edició de 2011, entre les dues curses els 7 títols mundials de Constructors, els 8 de pilots amb Loeb, les citades 80 victòries en proves puntuables i 5 pilots diferents guanyant ral·lis, tota una demostració que l´estructura francesa és, indiscutiblement, la millor de l´última dècada.

 

Caldria remuntar-se als Citroën DS 19 i 21 dels anys 60, al DS 23 dels 70 o al Citroën SM Proto de 6 cilindres en V –que va guanyar el Ral·li de Marroc de 1971–, per descobrir els primers passos de la marca en el panorama internacional de ral·lis. Eren èpoques sense mundial com se les coneix ara però amb una sèrie de curses que les marques volien guanyar per demostrar la qualitat dels seus productes.

 

Més endavant vindria el fracassat projecte Citroën BX 4TC de grup B, que només va aconseguir acabar 6è a Suècia 1986 amb Jean-Claude Andruet, o els petits però eficaços Visa, que en mans d´equips semioficials i privats van aconseguir bons resultats en ral·lis de terra, però no va ser fins a l´aparició del Xsara el 1999 quan el mundial va viure l´autèntica arribada de Citroën per quedar-se… i guanyar, convertint-se en la gran protagonista del panorama mundial i en la més premiada de tota la història.

 

Durant el 2011, la marca francesa ha hagut d´afrontar les conseqüències de tenir als dos millors pilots del planter. Sébastien Loeb, amb el seu áurea de millor del món sense discussió, ha tingut a Sébastien Ogier com un company incòmode i indisciplinat que li ha fet la vida impossible a estones, encara que el pes que ha de tenir una figura del seu calibre al final va prevaler. Amb tot, Loeb ha hagut de córrer de debò davant Ogier i els rivals que, poc encertats, han sofert més problemes que encerts.

 

Els DS3 WRC, possiblement a la par tècnicament del seu rivals Fiesta RS WRC, s’han conduït clarament per pilots més segurs i tremendament ràpids que han sabut imposar-se amb rotunditat a la globalitat del campionat. El títol l´hi va adjudicar la marca francesa, matemàticament, en el RallyRACC, però aquest era un fet cantat. 10 victòries i 3 doblets de Citroën per 3 i 2, respectivament, de Ford, parlen clarament de qui es mereix el títol de 2011.

 

Si Citroën ha guanyat 10 dels 13 ral·lis, els seus dos pilots, Loeb i Ogier, n’han vençut 5 cadascú. A més a més, el DS3 WRC ha aconseguit 18 podis (9 per Loeb, 7 per Ogier i 2 per Petter Solberg) i un total de 151 escratx a les 290 especials que ha constat el campionat: 65 per Sébastien Loeb (nou recordista mundial amb 808), 56 per Sébastien Ogier i 30 per Petter Solberg.

 

La història de Citroën al WRC

Durant el 1997, el ZX va deixar el seu lloc al Xsara a les concessions de la marca, la qual cosa amb tota lògica va motivar que Citroën Sport fes el mateix en el vessant esportiu. Els ZX Grand Raid i els grans espais africans, en els quals per aquell temps estava imbuïda la marca, van ser substituïts pels Xsara i el Campionat de França de Ral·lis. Va ser només l´autèntic inici de Citroën a les proves de carreteres ja que, en menys de dues temporades, el Xsara Kit Car va ser ja una realitat. Philippe Bugalski va guanyar dos títols consecutius de Campió de França amb aquest vehicle de 2 rodes motrius i motor atmosfèric abans que aquest mateix pilot aconseguís dos importants triomfs a dues proves del Campionat del Món FIA de 1999, els ral·lis de Catalunya (la primera victòria de Citroën al mundial) i Tour de Còrsega.

 

El 2001, Citroën Sport fa debutar el Xsara WRC al mundial amb un programa parcial. Philippe Bugalski acaba 8è en el ral·li del seu debut i després Sébastien Loeb acaba 2n a Sanremo. Va ser, en tot cas, l´inici d´una nova era. La primera victòria del Xsara WRC va arribar al Tour de Corse de 2001 ni més ni menys que de la mà de Jesús Puras. Ja el 2002, Loeb guanyava amb un Xsara WRC a Alemanya, pas previ per desenvolupar la seva primera temporada completa el 2003, quan Citroën va participar en el seu primer campionat mundial complet, guanyant el títol de Constructors, el primer dels set amb què explica, gràcies a un equip de pilots de primer nivell compost aquell any per Carlos Sainz, Colin McRae i Sébastien Loeb.

 

El 2004 i 2005, Citroën obté dos nous títols mundials al mateix temps que Sébastien Loeb guanya les seves dues primeres corones de pilots. Citroën s´aparta de la competició durant el 2006, principalment per un canvi de model, deixant que els seus cotxes els gestioni l´estructura privada belga Kronos Racing. Amb tot, Loeb guanya 8 ral·lis i el seu tercer títol de pilots. La marca torna oficialment el 2007 amb el nou Citroën C4 WRC, vehicle que permet a Loeb aconseguir quatre títols més i tres per a la marca, fins al passat 2010. Amb el DS3 WRC s´inicia una nova fase d´aquest pesat domini.

 

Paral·lelament a la seva participació oficial, Citroën ha creat una gamma de vehicles destinats a la competició client. Descendent directe dels Visa, ZX, AX, Saxo i C2, els nous DS3 R3 són els vehicles que utilitzen els noves promeses dels ral·lis que volen despuntar amb la marca dels dos chevrons.

 

Citroën, equip per a espanyols

A Citroën, no tan sols Carlos Sainz va aconseguir els seus últims triomfs en el Campionat del Món (Turquia 2003 i Argentina 2004), sinó que hi han competit dos altres pilots espanyols, els únics amb victòries i podis al mundial, excepte l´històric 3r de Zanini a Monte-Carlo de 1977 amb Seat. El primer de tots dos és Jesús Puras, guanyador del Tour de Corse de 2001 amb el Xsara, la tercera victòria de Citroën al mundial. Un altre ha estat Dani Sordo, qui malgrat no guanyar cap cursa ha collit multitud de places de podi i ha estat un dels grans valedors dels últims títols de Constructors. Esment apart per Xevi Pons, que va estar inclòs a l´equip Kronos Total Citroën de 2006, arribant a córrer les tres últimes curses d´aquest any amb el núm 1 a la porta, a substituir de certa manera a Sébastien Loeb, lesionat fora de les curses.

 

Principal palmarès al WRC

*Campió del Món el 2011 (DS3 WRC)

*Campió del Món el 2010 (C4 WRC)

*Campió del Món el 2009 (C4 WRC)

*Campió del Món el 2008 (C4 WRC)

*Subcampió del Món el 2007 (C4 WRC)

*Subcampió del Món el 2006 (Xsara WRC)

*Campió del Món el 2005 (Xsara WRC)

*Campió del Món el 2004 (Xsara WRC)

*Campió del Món el 2003 (Xsara WRC)

*Triomfs dels seus models a proves puntuables: 80 (Xsara Kit Car: 2; Xsara WRC: 32; C4 WRC: 36; DS3 WRC: 10)

*Títols dels seus pilots al mundial: 8, tots de Sébastien Loeb